decembra 31, 2011

Drahokamy - Kirstin Gierová

1. diel
Rudá jako rubín

Anotácia: Žít v rodině, která je samé tajemství, není pro šestnáctiletou Gwendolyn zrovna snadné. Jednoho dne se s ní zatočí svět a ona se rázem ocitne ve známé ulici, jenže téměř sto let před svým narozením. Vzápětí pochopí, že tím největším rodinným tajemstvím je ona sama. Zbývá jí ale ještě pochopit, jaké nebezpečí člověku hrozí, když se zamiluje napříč časem.

Skôr než sa začnem rozplývať nad knihou, musím poukázať na úžasnú obálku knihy! Na obrázku to tak nevidno, ani ja som si ju nijak extra nevšímala, až kým sa mi nedostala do ruky. Naživo je dokonalá. A to nehovorím o tom, čo vás čaká, keď dáte dole ten ružový obal. Na knihe je vytlačený ten istý motív, len tie postavičky sú ružové na bielom podklade. Som sa nevedela vynadívať.
....len toľko som chcela :)

V poslednej dobe som prečítala veľa skvelých kníh. Kvalitných, ale smutných kníh. Dystopických a prepracovaných kníh, ktoré sa mi už zlievajú dohromady. O nadprirodzených bytostiach a ich zakázaných láskach s ľuďmi, ale táto bola presne podľa môjho gusta. Nebola dokonalá. Mala svoje muchy, ale predsa spĺňala pre mňa všetky 3 faktory, ktoré mám na knihe rada.

1. FAKTOR:
Určite humor. Mám rada, keď sú postavy zábavné. Dobrý sarkastický humor nikdy nič nepokazí. Vždy príbeh príjemne oživí a odľahčí. Aj keď je dej vážny alebo strašidelný, je fajn, keď tam autor vsunie nejakú kvalitnú hlášku a hneď to je o niečom inom. Samozrejme, sú knihy, v ktorých sa to nehodí, ale v týchto YA knihách sa to akosi žiada.

2. FAKTOR:
Zaujímavé postavy. Gwendolyn si ma hneď získala. Žiadna hlúpa husička. Úplne normálne dievča, až na tú jednú maličkosť s cestovaním v čase. Prekvapujúco nebola ani žiaden outsider, čo je ďalšie plus. A tá jej kamarátka Leslie! Hotový Columbo. Dúfam, že v ostatných knihách dostane kamoška viac priestoru, lebo je naozaj trieda. Gideon je klasa. Chutný chlapec, na začiatku chladný a odmeraný panáčik, čo si myslí, že sám spasí svet. Postupne začína rozmŕzať, keď sa mu začne Gwendolyn dostávať pod kožu. Na mňa zatiaľ extra dojem neurobil. Ničím mi k srdcu neprirástol, ale verím, že sa to zmení. Nechcem povedať, že by sa mi jeho postava nepáčila, len je zatiaľ prototypom knižného hrdinu bez vlastnej osobnosti.
Ostatné postavy, sú tiež perfektne premyslené a každá má svoje osobitné čaro. Hlavne rodina Gwndolyn. ;)
Ach, ako by som len mohla zabudnúť! Bol tam len párkrát, ale zabodoval. Duch James. Správňak a sympaťák :)

3. FAKTOR:
Je nepochybne dobrý príbeh. Pri knihách, čo majú viac dielov, je vždy cítiť podľa prvej knihy ako mal autor príbeh premyslený. Niekedy, keď má autor v pláne spraviť len jednu knihu a na jej konci zistí, že by mohol spraviť aj pokračovanie, tak na rýchlo vymýšľa zápletku. To má za následok veľa nezrovnalostí a hluchých miest. Iné je, keď autor má celý príbeh presne premyslený a rozložený na určitý počet dielov. Samozrejme, v prípade mnohodielných sérií to nejde, ale vedia si to zariadiť tak, aby si nechali otvorené vrátka a pripravili si podklady na pokračovanie. Rudá jako rubín, je druhý prípad. Nečítala som ešte druhý diel, ale už teraz viem, že to bude dobré. Je to príbeh o cestovaní v čase, takže je logické, že to musí byť dobre premyslené, lebo v tomto prípade všetko so všetkým súvisí. Je to veľmi nebezpečná téma, kde sa dá urobiť mnoho prešľapov. Skrátene. Chcela som povedať len toľko, že sa mi páči dej, ktorý vypadá byť kvalitne spracovaný. :)


Vážne netuším, prečo som sa ku knihe dostala až teraz. Už som ju mala v merku dlhší čas, ale aj cez samé dobré recenzie, som sa jej poctivo vyhýbala. Chyba! Ak aj vy uvažujete, že si ju prečítate, tak to aj urobte. Ja som sa do toho pustila len zo zvedavosti a nedokázala som ju odložiť. Zhltla som ju za pár hodín. Teraz už čakám nedočkavo na druhý diel. ;)
Obvykle si v knihe nevšímam, respektíve neriešim, mená postáv, ale tu mi to bilo do očí. Ešte som nevidela pokope toľko mien začínajúcich na G. Neviem, či to bol zámer, alebo má len autorka rada toto písmeno, v každom prípade, ma to trošku plietlo.
Dlhšie som sa dostávala do celého procesu okolo cestovania v čase a čo sú tí cestovatelia vlastne zač, ale ani samotná Gwendolyn nevedela o nič viac ako čitateľ, takže sme sa postupne dozvedali všetko počas príbehu. V knihe je ešte veľa tajomstiev, ktoré treba odhaliť, určite sa je na čo tešiť.
Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Knihu si môžete zakúpiť priamo TU na ich stránkach.
Ak by ste náhodou nevedeli, (o čom pochybujem) podľa knihy je spracovaný film RUBINROT, ktorý sa v našich kinách nehral. Ja som ho ešte nevidela, tak ak ste ho videli, poteší ma ak sa o svoje dojmi podelíte v komentoch.
Tu je malá ochutnávka:


2. diel
Modra jako safír
Anotácia: Být čerstvě zamilovaná v minulosti vážně není dobrý nápad. To si přinejmenším myslí šestnáctiletá Gwendolyn, novopečená cestovatelka časem. Koneckonců mají oba s Gideonem docela jiné starosti. Například jak zachránit svět. Nebo se naučit tančit menuet (A ani jedno není vůbec snadné!). Gwen má sice po svém boku několik dobrých rádců, ale když se Gideon začne chovat tajuplně, je jí jasné, že musí své hormony co nejdříve dostat pod kontrolu. Jinak z toho, že láska nezná čas, nezbude vůbec nicň

Čo sa týka tejto série som mierne (dosť) oneskorená. Ale ako každého, kto ju čítal, tak aj mňa okamžite strhla od prvej strany. Na rozdiel od ostatných, ktorý už majú túto jazdu za sebou, ja mám tri výhody:
PRVÁ, a asi najdôležitejšia - našťastie nemusím čakať na vydania jednotlivých dielov a pekne plynule pokračovať v príbehu, lebo inak by sa mi možno pošťastila nejaká srdcová príhoda a to by ma veľmi netešilo. To ma hneď privádza k DRUHEJ výhode - tá úzko súvisí s prvou. Modra jako safír pokračuje tam, kde skončil prvý diel a autorka sa veľmi okrajovo vracia k udalostiam čo sa stali. Samozrejme, niečo tam spomenie, ale keby mám medzi tým väčšiu pauzu, asi by som v tom mala zo začiatku menší bordel a hlavne teraz, keď čítam jednu knihu za druhou a všetko sa mi už začína pomaly ale isto zlievať do jedného. A tá TRETIA - je trocha škodoradostná z mojej strany. Mám pred sebou Zelenú jako smaragd, takže ma čaká ešte jedno skvelé dobrodružstvo s Gwen a Gideonom. Závisť? I keď som to nečítala, už teraz mi je jasné, že mi určite budete závidieť. ;) Som hnusná, ja viem, ale mne tiež už čoskoro zmizne úsmev z tvár, keď to prečítam a budem na tom rovnako. Zatiaľ trpte. :D

Ak máte radi zamotané príbehy, jednoznačne medzi najlepšie voľby patria príbehy o cestovaní v čase. Väčší a lepší guláš nedostanete, ak v ňom nie sú ingrediencie minulosť, prítomnosť a budúcnosť.Obdiv tomu, kto sa na niečo také pustí.

Gwen sa len nedávno dozvedela, že má dar (gén) cestovania v čase. Nedá sa povedať, že by z toho bola nadšená, ale nič s tým už nezmôže a tak jej ostáva len jedno, naučiť sa všetko to, čo sa jej spolucestujúci časom pripravujú a učia celý život. Naučiť sa dejiny a vôbec spoločenské mravy čias dávno minulých, nie je ani trochu jednoduché. Neuľahčujú jej to ani jej najbližší, či ľudia z ktorými je v bezprostrednom kontakte. Okrem správneho držania vejára, či krokov na menuet, sa Gwen musí popasovať s pavučinou tajomstiev a podivným vzťahom s Gideonom.
Tajomstvá, ktoré treba odhaliť neubúdajú, ba práve naopak. Po rozlúštení jedného sa objavia dve ďalšie. Ale ako to má sama všetko zvládnuť, keď jedinú radu akú kedy dostala, bolo neveriť nikomu.

S Gwen a Gideonom to bolo ako na horskej dráhe. Ostatne, ako v každom príbehu o láske. Raz ma štvala ona, potom zasa on. Než som sa pustila do čítania, z každej strany som počula len Gideon toto a Gideon tamto a aký je úžasný a sexi. Priznám sa, že aj ja som podľahla jeho šarmu, ale asi nie až tak akčne ako väčšina. Som skôr fanúšikom príbehu samotného a nie milostnej zápletky, ktorá je viac-menej tuctová, ale vôbec nie zlá.
Dostali ma všetky tie proroctvá a tajomstvá, ktoré postupne vychádzajú na povrch a samotné cestovanie časom. Hlavne tie časti, keď bola Gwen v minulosti.

Autorke pripisujem sto bodov za vedľajšie postavy. Kamarátka Leslie je totálne božská a chrlič Xamerius ani nehovorím. Kde na to prišla? :) Aj ja chcem mať doma takého chrliča. A vôbec postavy, či už rodina alebo priatelia, sú kvalitne spracované. Aj postavy, ktoré tam nedostali veľa priestoru ma dokázali zaujať a vryť sa mi do pamäte.
Predpokladám, že to všetko je veľkou zásluhou pútavého a odľahčeného spôsobu akým autorka píše. Neprepcháva dej zbytočnými zápletkami, len aby sa tam niečo dialo. Všetko tam má svoj čas a priestor. Dávkuje nám to pekne postupne, aby sme mohli spolu s Gwendolyn lúštiť ten hlavolam o Lucy a Paulovi. Dokonca aj priestor, kedy sa hlavná hrdinka nad všetkým zamýšľa a opisuje, čo býva obvykle dosť nudné, tu to tak rozhodne nie je. Keďže Gwen je veľmi zábavná hlavná postava, tak aj jej myšlienkové pochody stoja za to. Dobrý humor ma v knihe vždy dostane. To je tiež jeden z dôvodov, prečo túžim mať doma Xameriusa. 

Neviem, čo by som vám ešte napísala, aby som sa neopakovala. Že potrebujem urgentne pokračovanie? To vám je určite jasné. Že sa mi kniha páčila? Očividné.
Ak ste to čítali, viete čo tým myslím a vy, čo ste to nečítali, nechcem sa vám vnucovať a hovoriť vám čo máte alebo nemáte čítať, je to len na vás,......tak okamžite na stránky Albatros media, alebo zdvihnite tie svoje zadky a šup, do najbližšie kníhkupectva si knihu kúpiť a žiadne odvrávanie! ;)

Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media a teším sa na pokračovanie.
P.S.: Ten koniec bol vražedný! Spomínala som, že mám rada tajomstvá a záhady, ale ten kód ma dostal. Priznajte sa, kto všetko si nad tým lámal hlavu?


3. diel 
Zelená jako smaragd
Anotácia: Gwendolyn má zlomené srdce. Zdá se, že Gideonovo vyznání lásky bylo pouhou fraškou, aby šel na ruku jejich úhlavnímu nepříteli, hrozivému hraběti Saint Germainovi. Ale pak se stane něco naprosto nepochopitelného a Gwennin svět je vzhůru nohama. Ji i Gideona čeká dech beroucí úprk do minulosti, a taky menuety, paruky, kordy a divoké pronásledování a nad tím vším se vznáší otázka, zda se dá stav pokojové fontány vůbec léčit… (pozn. Xemerius se velmi obává, že nikoliv.)

K tejto sérií ma priviedli všetky tie pozitívne recenzie, ktoré sa začali na internete objavovať ako huby po daždi. Samé chválospevy a skoro žiadna kritika. To hádam ani nie je možné?! Takejto výzve sa jednoducho nedalo odolať a ja som sa o tom musela presvedčiť na vlastné oči, či je to fakt také "skvelé". A tak tu teraz píšem recenziu na Zelenú jako smragd (posledný diel série) a teraz vám poviem, čo som zistila. Asi vás veľmi nepoteším. Túto sériu vám odporúčam čítať len na vlastné nebezpečie. Skvelá? Úžasná? To vám povedia všetci v každej recenzií, ale to, že po jej dočítaní si idete vlasy vytrhať a zažívate ťažkú psychickú traumu, vám už nikto nepovie.

Všetky tri knihy som prečítala viac-menej hneď po sebe a bol to naozaj zážitok. Udalosti v prvej knihe sa prelínali medzi sebou a objasnenie som dostala až v poslednej tretej časti. Neviem si presne predstaviť, aké by to bolo čítať s dlhšími prestávkami. Určite by som veľa vecí pozabúdala, a nemalo by to na mňa ten správny účinok. Našťastie, tomu tak nebolo, a ja som si to užila s plnou parádou tak, ako si to táto skvostná séria zaslúži.


Nebudem sa príliš vyjadrovať k deju. Zelená jako smaragd je už posledný diel a ak ste čítali predchádzajúce, určite viete, o čo sa tam jedná a ak nie, vaša chyba, ktorú by ste mali bezpodmienečne napraviť v čo najkratšom čase. Keď to zhrniem v skratke: Zaujímavé a nebezpečné cesty v čase odhaľujú nové tajomstvá a dej sa stále viac a viac zamotáva, až máte pocit, že sa to nikdy neskončí.(Keby tomu tak bolo) Koniec knihy je taký šokujúci a zároveň taký očividný, a vy si uvedomíte, že ste to celú dobu mali pred očami.
Vzťah Gwen a Gideona. Ak ste boli ich fanúšikovia počas celej série, tu z nich budete nadšení. Od izbovej fontány, cez marcipánové srdce, až po sladučkú cukrovú vatu, si užijete naozaj všetko. A to všetko vylepšia a oživia démonický chrlič Xemerius a najlepšia kamarátka Leslie. Leslie, bola od začiatku výborne napísaná postava, ktorá príbehu dodala veľký šmrnc. Čo povedať ku Xemeriusovi? Aj ja takého CHCEM!!! Najlepší a najúžasnejší ťah, aký mohla autorka spraviť, bolo pridať do príbehu Xemeriusa. Jeho sarkastické vtipné poznámky a pripomienky vždy k všetkému a neodmysliteľný talent zjavovať sa v najnevhodnejších chvíľach, nemalo prosto chybu.
Ako by to bolo, keby boli v príbehu len samé úžasné a skvelé postavy? Treba to spestriť aj záporňákmi v podobe tajomných grófov, či protivných príbuzných, na čele so sesternicou Charlotte. Tá ma vytáčala, až som mala chuť trhať strany, ale takú škodu by som nikdy na knihe nespáchala.

Na to, že sa to všetko udialo počas krátkeho časového obdobia, mi neprišla prehnaná ani životná láska Gwen a Gideona. Bolo to síce sladké, ale  tak nejak prirodzené. Veď každý, kto sa zaľúbil v šestnástich vie, že iný zmysel života ani neexistoval a položili by sme zaň aj život. Jedna chybička by sa tam predsa len našla. Že to bol KONIEC SÉRIE!
Ale nie, nechcem tu teraz zveličovať, že to bolo bezchybné. Teraz trocha vážnosti. Malinko som tam postrádala objasňovanie niektorých vecí. Neboli veľmi podstatné, ale napr. tie vízie tety Maddie mali určitý význam, ktorý sa dal domyslieť, ale nikto to nekomentoval a neprikladal tomu žiadnu dôležitosť. Nikdy sa o tom nebavili, že, "aha veď toto bolo v tej vízií". Ani sa tam nikto už nepozastavoval nad tou maličkosťou, že Gwen vidí duchou a veľa iných, malinkých detailov ostalo zamlčaných, ale nie je to nič podstatné, bez čoho sa nedá existovať. Chcela som tým len povedať, že veľa vecí, čo bolo načrtnutých, nebolo dokončených.
Ale s tým sa dokážem zmieriť :D
Ešte mi ostáva posledná šanca ako si toto dobrodružstvo užiť. Séria sa dočkala aj filmového spracovania a už sa neviem dočkať, kedy ich všetkých uvidím v ozajstnej, ľudskej podobe a nie len v podobe písmen v knihe a mojich fantázií. 

No nič. Ja sa s vami lúčim a idem si zháňať film. Vy si môžete medzi tým dať re-read série a vy, čo ste ju nečítali, sa ihneď do nej pustiť. Ak nemáte knihy náhodou doma, nevadí, TU to môžete rýchlo napraviť.
Za knihu veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...