marca 11, 2012

Recenzia: Temné vízie (L.J.Smithová)

Čo sa týka tejto svetoznámej autorky, mám za sebou od nej prečítaných už niekoľko kníh. Po Upírskych denníkoch som si sľubovala viac pri sérii Temné vízie, ale akosi pohár už pretiekol, rovnako ako moja trpezlivosť. Týmto by som sa chcela s jej knihami definitívne rozlúčiť a to prostredníctvom recenzie.

Kniha Temné vízie môže určite osloviť menej náročných čitateľov, ktorí nehľadajú nič  v podobe “adreanilínovej-OMG“ bomby.
Keď som si čítala anotáciu, bola moja reakcia v štýle: „Fíha- študenti s nadprirodzenými schopnosťami, spoločne žijúci v jednom inštitúte...to znie zaujímavo!
No a ono to aj zaujímavé je, ale tým sa to končí. Smithová dostala opäť dobrý nápad na knižný námet a znova sa jej podarilo rozvinúť z toho totálnu blbosť.  Ani neviem odkiaľ mám začať, preto som sa rozhodla dať to v skratke do bodov.
1. Hlavná hrdinka Kaitlyn je jeden veľký NEZMAR! Na jednej strane vyhlasuje, ako veľmi neznáša svoje namyslené (elita -školy) spolužiačky ale v duchu si neželá nič iné, len aby ju pozvali na ich večierky, ktoré (ako inak) často poriadajú.  Vyhlasuje o sebe, že ju nezaujímajú nijakí chalani (“typická“ tínedžerka ), a o pár stránok ďalej sa nevie rozhodnúť, ktorého z dvoch nových objektov viac MILUJE!  To bolo pre mňa to najhoršie...citové väzby medzi postavami sa odvíjali takou rýchlosťou, že som si myslela, či som náhodou nejaké stránky v knihe nevynechala, pretože som ani nepostrehla, kedy sa začali.  Nemali žiadnu hĺbku, nijaký vyvíjajúci sa priebeh, proste len zrazu boli!

2. Zbytok osadenstva alias vedľajšie postavy.  V inštitúte boli spolu s Kaitlyn piati. Dievča menom Anna a traja chalani. Lewis, ktorý spolu s Annou bol len do počtu, a keďže sa (neviem akým zázrakom) doňho  Kait  nezamilovala, bol úplne nepodstatný. Keby tam zrazu nie je, ani si to nevšimnem.
Rob – prvý objekt lásky, predstavoval dobrého a vychovaného chlapca, ktorý sa vždy riadi pravidlami a slušnými mravmi...áno, presne takých totiž zbožňujeme, že?  A ešte k tomu po  nehode na rogale stratil schopnosť rozumieť ženám. No nevinnosť sama.  (neviem ako vy, ale ja si prosím menej cukru!)
A nakoniec tu máme jeho opačnú polovičku – zlého Gabriela a Kaitin (potencionálny) druhý objekt lásky. S ním prišla nádej, že aspoň nejakú postavu budem mať rada.  Ale jediné čo som s ním zdieľala, bol jeho prístup “mám vás všetkých na háku“, po dočítaní tejto knihy.

3. Do inštitúty išli s cieľom rozvíjať svoje schopnosti, ale akosi som nepostrehla, že by sa niečo rozvinulo???  Pri tomto bode sa mi strácala hlavná myšlienka knihy.

4. Zakončenie knihy. (Obsahuje spoiler – ale nemohla som si ho odpustiť!).  Moment, kedy leží polomŕtvy Gabriel na zemi, po tom, ako všetkých zachránil, si Kait s Robom kúsok od neho vyznávajú lásku v nežnom objatí (Robove následky nehody s rogalom už očividne prestali účinkovať), a trošku (dosť) zabúdajú na závažnú situáciu, ktorá sa okolo nich odohráva.

5. Na záver by som chcela napísať ešte jeden odradzujúci  aspekt , za ktorý síce nemôže autorka, ale ktorý ma neskutočne znervózňoval po celý čas čítania knihy.  A priznám sa, môj názor a hodnotenie z veľkej časti ovplyvnil. A tým aspektom je naozaj ale naozaj veľmi zlý slovenský preklad!!!  Bojím sa slovenských prekladov, a často krát mi stojí za to, prihodiť pár Eur navyše a objednať si knihu v češtine. Ale Temné vízie sa stali u mňa najhoršie preloženou knihou do nášho jazyka, čo som kedy čítala. Aby ste ma mohli pochopiť, museli by ste si to prečítať. Po napočítanom deviatom - “..., ani čo by...“  - slovnom spojení, som to prestala rátať. Takisto som sa smiala na slovách ako “ruvačka“ a “ukrutánsky“...

Viem, že mnohí so mnou určite nebudú súhlasiť, ale je to môj názor, ktorý vyjadrujem prostredníctvom recenzie.  Keď som knihu dočítala a uložila na bezpečné vzdialené a tmavé miesto, nechcela som písať recenziu. Hovorila som mojej kolegyni z blogu, že by som sa musela vyjadriť v samých negatívoch. Ale ona ma prehovorila a nakoniec som rada, pretože som si uvedomila, že o tom vlastne hodnotenia sú. Pomáhajú nám pri rozhodovaní a výbere kníh, ktoré by sa nám mohli páčiť, urobiť si celkový dojem. A nie vždy sú tieto hodnotenia príjemné.
Na GR mi svieti v ratingu 1* hviezdička, s ktorou by som sa chcela rozlúčiť a zároveň ukončiť tento príspevok.

-Anndy-