mája 10, 2012

Recenzia: INTRIKY (Anna Godbersen)

Anotácia: Pravá láska. Falešní přátelé. Skandální pomluvy. Vítejte zpátky na Manhattanu v roce 1899.

Půvabné dívky v krásných šatech, které se baví až do svítání na večírcích, neodolatelní mladíci s uličnickým úsměvem a nebezpečnými úmysly. Drobné lži, temná tajemství a skandální vztahy. Takový je Manhattan roku 1899…

Jak kolují zvěsti o předčasné smrti nejzářivější newyorské hvězdy Elizabeth Hollandové, všechny oči se upírají na její nejbližší: na sestru Dianu, jedinou naději rodiny na záchranu; na Henryho Schoonmakera, živel, který Elizabeth nezkrotila; na Penelopu Hayesovou, jež se chystá přivlastnit si vše, co po její nejlepší přítelkyni zůstalo; dokonce i na Elizabethinu bývalou komornou Linu Broudovou, která pochopí, že i když jsou peníze a původ důležité, pomluvy mají mnohem větší váhu.
Nic není nebezpečnější než skandál… nebo cennější než tajemství.

Môj názor: Na knihu Intriky som sa tešila už dávno po prečítaní prvého dielu, Luxus. Ten ma hneď od začiatku zaujal a vedela som, že kniha Intriky nebude iná. Aj tomu tak bolo.

Keďže je kniha písaná z niekoľkých pohľadov, máme tak väčšiu možnosť zistiť, čo sa deje za zavretými dverami smotánky, a čo ukrývajú tí dokonalí ľudia z lepšej spoločnosti pred zrakmi ostatných a hlavne bulvárom.
Pravda je však vždy iná ako sa zdá a nikto nie je dokonalý. Ani tí z lepších rodín. Hlavne tí nie. O tom sa presvedčia aj hlavní hrdinovia.
Elizabeth, najstaršia dcéra z jednej z najvýznamnejších rodín v New Yorku, sa vzdala všetkého pre lásku. Nafingovala svoju smrť a odišla do Kalifornie, hľadať svojho vyvoleného. Will, je chudobný chlapec, preto ich vzťah v New Yorku nepripadal do úvahy. V Kalifornií začala úplne nový život a bola konečne šťastná. Chudoba jej neprekážala a luxus na ktorý bola zvyknutá, jej nechýbal. Jedinou vadou v jej novom skvelom živote, sú správy z domova od svojej sestry Diany, kde píše, že matka chorľavie a financie sú už na nule. Preto prichádza otázka: Vrátiť sa a prezradiť sa, alebo ostať a na úkor nešťastia druhých, byť šťastná?
Jej postava ma ničím zvlášť nezaujala a neprekvapila. Bola ideál dcéry, akú by chcela každá matka mať. Milá, dobrá, vychovaná a hlavne poslušná. Až na ten jeden skrat, keď zinscenovala svoju smrť a odišla za svojím milencom. Ani v tomto dieli nebola nijako výrazná. Jej postava, ako taká, do príbehu nezasahovala, ale väčšina udalostí a konfliktov s ňou, či už priamo, alebo nepriamo, súviselo bez toho, aby sa na tom osobne podieľala.
Diana ako jedna z dvoch ľudí, čo vedia, že jej sestra Elizabeth je živá, to vôbec nemá ľahké. Musí sa pozerať ako sa matke z toľkého žiaľu zhoršuje zdravotný stav a nesmie jej nič prezradiť. Jediným východiskom, ako sa dostať z dlhov je, oženiť sa za bohatého mládenca. Matka jej preto dohaduje stále nejaké schôdzky. Jej srdce už však patrí Henrymu. Vravel jej,  že aj on to cíti rovnako, ale po "smrti" Elizabeth sa jej vyhýbal a ani raz sa jej neozval. Až raz, keď sa stretli, jej povedal to, čoho sa najviac obávala. Že nikdy nebudú môcť byť spolu. Ako sa s tým Diana vysporiada a čo podnikne pre záchranu jej vzťahu? Dokáže dospieť a pomôcť rodine?
Táto zo sestier, mi ako knižná postava okamžite sadla. Určite bola omnoho výraznejšia. Nebola taká dokonalá (nudná) dcéra. Jej románik s Henrym bolo to, čo ma na knihe najviac bavilo. Páči sa mi ako ma dokáže pobaviť, ale aj prekvapiť.
Henry sa nevie zbaviť pocitu a myšlienok, že to čo sa stalo Elizabeth, je tak trochu aj jeho vina. Naposledy, keď ju videl, ho prichytila s jej sestrou Dianou. Bolo to iba deň pred ich spoločnou svadbou. Preto je pre neho neprijateľné, aby ďalej pokračoval v tajnom romániku s Di, aj keď je to prvé a aj jediné dievča, s ktorým by si vedel predstaviť budúcnosť. A tak sa vzdal svojho milostného, aj spoločenského života. Nikomu to neprišlo divné, len jeho bývalej milenke Penelope sa to nepozdávalo. Vyrieši sa Henryho trápenie? Kto nakoniec získa jeho priazeň?
Och Henry. Čo k nemu dodať? Aj ja som podľahla jeho šarmu. Mám rada každý moment v knihe, keď je tam on, alebo zmienka o ňom. Zbožňujem spôsob, akým dokáže prejavovať náklonnosť a lásku, ale aj odpor a zlosť. Už som spomínala že som fanúšik Henryho a Di? :D
Penelopa - je ďalšia, ktorá vie pravdu o "smrti" jej "najlepšej" kamarátky. Celý tento škandál jej prišiel vhod. Henry zostal voľný a preto mala najväčšiu šancu zaujať Elizabethino miesto a stať sa jeho novou snúbenicou. Rozhodla sa, že sa začne správať ako pravá dáma a používať vybrané spôsoby, ktorými tak opovrhovala, aby si všetci uvedomili a hlavne Henryho rodina, že je hodna ich mena. Nerátala však stým, že Elizabethina "smrť" nim tak otrasie. Vedela, že ich svadba bola len politický ťah a nič k sebe necítili, preto jej bolo divné, prečo ho to tak vzalo. On ju dokonale ignoroval, aj keď ho prenasledovala na každom kroku. Dokonca, sa spolčila s jeho nevlastnou matkou, aby mu mohla byť nablízku. Nevedela však, že Elizabeth nie je jedinou prekážkou medzi ňou a Henrym. Nanešťastie, Penelopa sa len tak nevzdáva a vždy si presadí svoje. Aj keď ju to stojí veľa a nie len peňazí, ale aj hrdosť. Pre Henryho je však ochotná zaplatiť aj tú najväčšiu cenu. A to Lina dobre vie! Dosiahne Penelopa svoje, alebo ju tentokrát jej vypočítavosť dobehne?
Čo by to bolo za príbeh, bez poriadnej mrchy. Tou Penelopa rozhodne je. Trochu ma mrzelo, že bola v tomto diely trochu zdržanlivá, ale aj tak dokázala napáchať poriadne svinstvá. Aj keď je to negatívna postava mám ju rada, pretože sa pri nej nikdy nenudím.
Lina, - alebo Carolina, ako si teraz hrdo hovorí, si moc rýchlo zvykla na život smotánky. Peniaze od Penelopy bezhlavo utrácala a nemyslela na následky. Odchod za Willom stále odkladala a to sa jej stalo osudným. Financie došli a ona pomaly klesala na dno. Ale ako sa hovorí, "Hlúpy majú šťastie", v jej prípade absolútne sadlo. Našla si spojenca a dokonca získala aj sponzora, ktorý ju začal rozmaznávať ešte väčšmi, ako ona sama. Dostala sa presne tam, kam chcela. Patrila medzi Manhattánsku elitu a všade sa o nej písalo. Každý ju poznal a nikto si nedovolil ani pomyslieť na to, že ešte pred nejakým časom, to bola len obyčajná slúžka. A aby toho nebolo málo, dostane sa k nej jedna nezaplatiteľná informácia a ona presne vie, čo s ňou urobí a ako ju zužitkuje. Ako dlho jej vydrží všetkých klamať? Príde rad aj na ňu a po toľkom stúpaní na hor, príde pád?
Pri nej som na pochybách. Na jednej strane ju obdivujem za to, že sa dostala tam kde je, ale na druhej strane, sa mi nepáči za akú cenu. Myslí len na seba a ubližuje ľudom, ktorý si to nezaslúžia. Nie je ako Penelopa. Ta vie čo robí, ale Lina nad tým vôbec nepremýšľa. Ak raz príde rad aj na ňu a ona skončí tam kde začala, celkom ma to poteší.

Tento navonok krásny a elegantný svet, skrýva mnoho škaredých tajomstiev a intríg, ktoré ho celý ovládajú. Nič tu nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Všetci to dobre vedia a nikto o tom nehovorí, pretože im to tak vyhovuje. A tí, čo to nevedia a dostanú sa do tohto víru klamstiev a pretvárok, rýchlo pochopia ako to chodí. Existujú tu len dve možnosti. Pridať sa (intrigy, klamstvá) alebo skončiť na úplnom dne (dobro, pravda, šťastie). Ktorou cestou sa vyberú hlavný hrdinovia? Ja sama, by som mala asi problém sa rozhodnúť. Je ich päť a každý ide svojou vlastnou, tak sa nechajte prekvapiť. Nie raz, sa ich cesty stretnú a vtedy začína, tá najnebezpečnejšia hra a poriadna dávka intríg!
Život v prepychu nie je zárukou dobrého života!

Moje hodnotenie: Keďže prvý diel sa mi páčil a vedela som do čoho idem, ma táto kniha ničím nerušila a dobre som si ju vychutnala. Opäť sa skvelé čítala a bola príjemným osviežením, popri všetkej tej fantasy, čo som čítala v poslednom čase. Nebolo tam však TO niečo, prečo by som nemohla v noci spávať Aj keď musím uznať, že ma kniha na konci poriadne prekvapila a šokovala, čo sa často nestáva, ale aj tak dávam knihe 4* z 5.