mája 11, 2013

RC: JANA (April Lindnerová)

Anotácia: Po náhlej smrti oboch rodičov je Jana Moorová prinútená odísť z vychytenej vysokej školy na východnom pobreží a prijme prácu pestúnky päťročného dieťaťa v Thornfieldskom parku, v sídle svetoznámej rockovej hviezdy Nica Rathburna. Nico práve plánuje triumfálny návrat na pódiá a vydanie nového albumu. Praktická, nezávislá Jana sa neubráni citom k príťažlivému, zádumčivému zamestnávateľovi – a nájde sa uprostred zakázaného vzťahu. V Thornfieldskom parku sa však odohráva čosi záhadné. Janin vzťah s Nicom, ktorý jej všetci závidia, čoskoro naruší príšerné odhalenie z jeho minulosti. Jana sa zmieta medzi vlastnými citmi a osudovým tajomstvom, napokon sa musí rozhodnúť: ak sa bude správať sa podľa vlastných zásad, znamená to, že sa bude musieť vzdať pravej lásky?

Nie je veľa ľudí, čo nepozná príbeh o Jane Eyerovej. I keď nie každý to čítal a možno ani nepozná dej, ale určite počul to meno - Jana Eyrová.
Musím sa priznať a veľmi sa za to hanbím, že ani ja nepatrím k tým, čo tento skvost anglickej literatúry čítali. Ešte kedysi dávno, keď sme to preberali v škole a mali sme si to prečítať, som robila všetko iné, len nie čítala a tak som si namiesto prečítania úžasnej knihy, pozrela film. Prišlo mi to ako výborné riešenie. Teraz by to bolo, samozrejme, úplne inak. Aby som si aspoň trocha uspokojila moje svedomie, prečítala som si novodobé spracovanie, tohto skvelého románu, s výstižným názvom Jana.

Myslím si, že je to výborná myšlienka, urobiť nové, moderné spracovanie klasického diela. Priláka to viac mladých ľudí, prečítať si klasiku odohrávajúcu sa v dobe, ktorej rozumejú a je im bližšia na pochopenie. Možno, keby mi to vtedy dá niekto v tejto podobe, odhodlala by som sa na to.

Nakoľko som originál nečítala, nebudem porovnávať tieto dve diela, čo sa týka kvality spracovania, pretože to ani nemôžem. Obsahovo si trúfam viac. Podľa filmu, ktorý som videla, sa dej nijako neodlišoval od tejto knihy a tak som mala aspoň trocha s čím porovnávať. Škoda len že som mala stále pred očami tých hercov a dlho mi trvalo, kým som si Nica dokázala predstaviť ako sexi rockera a nie starého zatrpknutého 50nika, pána Rochestra.

V oboch prípadoch, bola Jana silné a sebestačné dievča, s ktorým sa život nemaznal. Chladnú hlavu si zachovala v každej situácií a nebála sa otvorene povedať, čo mala na srdci. Skromná, milá ale nie hlúpa naivka. Povahovo je Jana úžasný človek, až je to miestami neuveriteľné, že by niekto taký naozaj mohol existovať. Aj ja by som si koľkokrát priala zvládať niektoré situácie, tak ako ona, ale myslím si, že v dnešnej úponáhľanej dobe, plnej stresu a klamstiev, sa to nedá. Preto jej správanie, i keď bolo správne, v tomto spracovaní mi prišlo trocha nereálne. Verím, že v pôvodnom diele to malo úplne iné čaro a význam, vzhľadom na dobu, v ktorej sa dej odohrával a vtedajšie postavenie ženy v spoločnosti.
Aj tu sa Jana ocitla v bohatom sídle ako pestúnka dcéry, nie však obchodníka, ale rockovej hviezdy Nica Rathburna.
Nico, je veľmi šarmantný a charizmatický muž a ani Jana, ako všetky dievčatá, nedokáže odolať jeho kúzlu, i keď si to na začiatku bojí priznať. Ona narozdiel od ostatných dievčat, vidí Nica ako obyčajného človeka s dobrým srdcom a nie ako celebritu. To si všimne aj samotný Nico, na ktorého to spraví obrovský dojem. A to je začiatok milostného príbehu Jany Moorevej (tak sa v tomto spracovaní Jana volá).
Nico bol zaujímavá postava a myslím si, že dôstojne zaujal miesto pána Rochestra, a tak ako si získal srdce Jany, určite si získa aj to vaše. Veď, čo už je viac sexi, ako chlap s gitarou. 

K deju sa nebudem vyjadrovať. Toho, kto to čítal alebo videl, samozrejme nič nové nečaká a toho, kto si to ešte len plánuje prečítať necháme v napätí, nech ma aj on zážitok. Samozrejme, boli tam nejaké úpravy od originálu, ale bez toho by sa to ani nedalo napísať. Autorka si to musela prispôsobiť dnešnej dobe, aby to bolo vierohodné, aj keď ruku na srdce, veľa vecí bolo dosť nereálnych. Hlavne, čo sa týka médií a bulváru. Môžete sa snažiť akokoľvek nečítať noviny, či pozerať TV, ale aj tak si novinky a klebety nájdu k vám cestu, či už v rade pri pokladni alebo u kaderníka, vždy sa to k vám dostane. Jana to však vedela zázračne obísť a pár mesiacov dokázala byť mimo všetkého diania, čo je podľa mňa úplne nemožné a hlavne, ak ide o hviezdu formátu, akou bol vykreslený Nico.

Odo mňa veľký obdiv April Lindnerovej, že sa do niečoho takéhoto pustila.Chopiť sa diela, takého kalibru ako Jana Eyrová a prerobiť ho, muselo dať veľa odvahy. Ja na jej mieste, by som sa bála odmietnutia zo strany čitateľov, ale našťastie to malo iný scénar a všetko dobre dopadlo. Zo začiatku som bola aj ja trocha rezervovaná, ale nakoniec si ma príbeh tak získal, že po prečítaní som mala chuť zapnúť počítač a ísť si vyhľadať diskografiu  Nica Rathburna. Taktiež mi vôbec nevadilo, že príbeh poznám a aj keď som vedela ako sa to celé skončí, bola som napätá, až do poslednej strany.
Moje hodnotenie je veľmi dobré. S knihou som bola spokojná a milo prekvapená, pretože som to vôbec nečakala. Dávam 4* hviezdičky a to len z toho dôvodu, že originál je originál. 
Ak nie ste priaznivcom klasiky a máte radšej modernejšie veci toto je ideálne pre vás. Knihu Jana si môžete zakúpiť v internetovom kníhkupectve ABC knihy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...