marca 13, 2014

RC: Překroč svůj stín (Katie McGarryová)

AnotáciaNikdo neví, co se stalo té noci, kdy se z Echo Emersonové, populární holky, stal outsider s podivnými jizvami na rukou, o kterých si špitá celá škola. Dokonce ani Echo nezná celou pravdu, co se té strašlivé noci odehrálo. Ale byla by moc ráda, kdyby se vše vrátilo k normálu. Ovšem když se v jejím životě zjeví Noah Hutchins, hezoun v černé kožené bundě, co holky vlastně jen využívá, její svět se obrátí vzhůru nohama takovým způsobem, že si to ani v nejdivočejších snech nedovedla představit. Noah jí totiž rozumí. A pomůže jí najít odpovědi. Přitom by neměli mít vůbec nic společného. A se všemi těmi tajemstvími, která v sobě oba nesou, je v zásadě nemožné, aby byli spolu. Přesto nedovedou potlačit vzájemnou přitažlivost. A Echo se ptá sama sebe, jak daleko může zajít, aby překročila vlastní stín, a co všechno je ochotná riskovat pro kluka, který ji může znovu naučit, jaké to je, když člověk miluje.

Na úvod by som chcela povedať, že kniha sa mi celkom páčila, ale recenziu som pojala trochu kritickejšie, tak aby nenastal nejaký zmätok.


Kniha Překroč svůj stín, je písaná striedavo z pohľadu oboch hlavných postáv, Echo a Noaha. 
Echo, (to meno je príšerné) je taká tá klasická utrápená tínedžerka, čo si myslí, že celý svet ju neznáša a ona nerozumie prečo. Je pekná, milá, dobre sa učí a nevie si povedať svoj názor.
Stala sa jej traumatická nehoda, po ktorej jej ostali zjazvené ruky a ona sa vôbec na nič nepamätá. Samozrejme, rodičia vedia čo sa stalo, ale nikto jej nič nepovie. To by bolo až moc jednoduché, radšej nech chodí k terapeutovi, veď na to sú, nie? Aj oni musia z niečoho žiť. Na druhej strane, nie som žiaden odborník na psychológiu a možno je to bežný postup v takejto situácií, ale príde mi to silno nepochopiteľné. 
Inak bola Echo fajn a nič extra mi na nej nevadilo. Mala svoje chvíľky, kedy by si zaslúžila preplesk ,ale k jej situácií sa to hodilo a vedela som to pochopiť. Jedno mi však nešlo do hlavy. Tie jej kamarátky. To bolo cez moje chápanie, rovnako ako pokus o vzťah s tým bývalým. Trochu som nepochopila to, že kým sa zašívala, nikto si ju nevšímal, a zrazu keď sa objaví v jedálni, už je všetko v poriadku. Teraz neviem, či som divná ja, alebo je toto vážne normálne?

Na terapiu chodí aj náš druhý aktér v tomto príbehu, Noah, pretože bol označený ako problémový. Aj on má za sebou nepeknú minulosť. Rodičia mu zomreli a Noaha a jeho dvoch bratov rozdelili do dvoch pestúnskych rodín. On nemal toľko šťastia ako jeho bratia a dostal sa do rodiny kde bol týraný, a tak si vypestoval voči tomuto systému odpor a nedôveru. Rozhodol sa, že po maturite získa svojich bratov do starostlivosti, pretože bol presvedčený, že aj ich rodina musí byť zlá, ako bola tá jeho. Teraz úprimne. Vážne čakal, že by mu nejaký súd zveril maloleté deti? Chlapcovi, čo práve zmaturoval, nemá nič a ešte k tomu je vedený ako problémový? Ale tak, pekné od neho, že sa o to aspoň snažil, no nie?

Čítanie z Noahovho pohľadu ma bavilo určite viac. Páčil sa mi jeho vzťah k bratom a tiež aj niektoré vtipné hlášky, ktoré zo seba dostal. Nikdy som ho však nevnímala ako "zlého" chlapca, ako nám ho chcela autorka vykresliť. Na môj vkus bol až príliš citlivý, aby mohol mať tento status, ale na rozdiel od Echo, mal aspoň super kamarátov, ktorí do deja skvele zapadli. Trúfam si povedať, že tam boli jedni z najnormálnejších postáv a to už je čo povedať, vzhľadom na okolnosti. ;)

Kto by povedal, že na stretnutí u terapeutky môže byť niečo romantické? Očividne môže. Práve tam sa Noah a Echo stretli a láska ako hrom už bola na svete. Nič v zlom, ale toto jediné mi pri čítaní asi najviac prekážalo.
Tie nelogické medzery, či už pri postupe terapie alebo správaní postáv, som nejak prekusla, ale čo mi vadilo, bolo extrémne rýchle zaláskovanie tých dvoch. Prekvapujúco bola v tomto vzťahu Echo ešte tá normálnejšia, ak nerátam to ustavičné milujem ťa, ale z Noaha sa stala kopa víriacich hormónov, so správaním zamilovanej pubertiačky. A že bad boy :D Dobrý vtip.
Už vôbec nekomentujem, že bol opisovaný ako macho, ktorý dostane každú babu, ale pri večnej panne Echo, sa z neho stane chlapec žijúci v celibáte a to s radosťou a dobrovoľne. Och, prosím vás, ako vážne? Takéto svätice žijú asi len v Amerike, keď ich to ešte stále baví písať. Ak je to normálne, tak sa ospravedlňujem, nechcela som nikoho uraziť, ale ja som sa s niečim takým ešte naozaj nestretla. Ak to má byť výchovné, tak prosím, ale kto im to ešte žerie?
Medzi jednu z ich svetlejších chvíľ patrila určite scéna s biliardom. Tam som sa celkom pobavila, i keď vtedy ešte neboli spolu.

Zhrnula by som to asi tak, že kniha sa dobre čítala, aj ma bavila, len bola možno zbytočne dlhá. Myslím, že jej dej by sa dal kludne zvládnuť aj v polovičnom počte strán. A ak sa nebudete moc pozastavovať nad logikou príbehu, je to celkom zážitok, so zaujímavými momentami, či už vtipnými alebo emotívnymi.
Aj keď to tak možno nevypadá, ja som si čítanie užila a dávam knihe 4*. Strhávam bod za ten podivný vzťah.
Kniha Překroč svůj stín bola mnohými označovaná za najlepšiu knihu roku, ja by som to až tak nepreháňala. Povedala by som, že je to dobré YA contemporary a určite by som to odporučila každému, kto má tento žáner rád.
Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media.

6 komentárov:

  1. Táto knižka sa mi strašne páčila, no tiež mi vadilo napríklad, že bol Noah opisovaný ako najväčší BAD boy a nakoniec taký vôbec nebol :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno, keby ho viac opisuje ako normálneho a tú drsnú stránku len predstiera od tej nehody, bolo by to prijateľnejšie.

      Odstrániť
  2. Mne sa kniha strašne páčila. Ani neviem prečo, ale čítanie som si proste veľmi užila, bolo to skvelé :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, aj mne sa to páčilo, ale nie som z toho až tak paf ako väčšina. Niektoré veci som tam musela brať s rezervou. :)

      Odstrániť
  3. sehnat mediátora je dooost problematické :D mam ho hned jak ho vydali .. nevim proc to nevydaji znova .. nekter knihy vychazi v tolika vydani :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to úplne nemožné. Skúšala som už asi všetko :/ Mohli by urobiť dotlač a verím tomu, že by sa im to oplatilo.

      Odstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...