júna 06, 2013

RC: Prázdne miesto ( J. K. Rowlingová )

Anotácia: Prázdne miesto je veľkolepý a vynikajúco napísaný román o súčasnej spoločnosti. J. K. Rowlingová vytvorila fascinujúci svet s postavami, v ktorých zaručene spoznáte vlastných susedov. Šarvátky a divoké konflikty otriasajúce životmi ľudí v Pagforde sú plné vášní, ktoré zasahujú aj každého z nás. Po nečakanej smrti štyridsiatnika Barryho Fairbrothera ostane Pagford v šoku. Je to zdanlivo idylické anglické mestečko s dláždeným námestím a starobylým opátstvom, ale za peknou fasádou zúri tichá vojna. Bohatí bojujú s chudobnými, tínedžeri s rodičmi, manželky s manželmi, učitelia so žiakmi. Pagford rozhodne nie je tým, čím sa na prvý pohľad zdá. Prázdne miesto, ktoré po Barrym zostane v miestnom zastupiteľstve, sa zakrátko stane katalyzátorom najväčšej vojny, akú mesto zažilo. Kto bude triumfovať vo voľbách sprevádzaných vášňami, pokrytectvom a nečakanými odhaleniami? Brilantne napísaná kniha, ktorá je autorkiným prvým románom pre dospelých čitateľov, nabáda na zamyslenie a na každej stránke znova a znova prekvapuje.

Veľmi, veľmi rozporuplná kniha. Buď si ju zamilujete, alebo ju odsúdite. Nič medzi tým neexistuje.

Keď si predstavíte malé mestečko, určite sa vám vybaví pokoj a klud. Dobrý milujúcu ľudia a susedia, ktorí si navzájom pomáhajú. Opak je však pravdou. Malé mestečka si mnohokrát žijú vo vlastnom svete s vlastnými pravidlami a fakt, že sa každý s každým pozná, je viac na škodu ako úžitok.
Pagford je jeden z tých prípadov. Toto anglické mestečko je krásne, ale život v ňom nie je pre každého zrovna prechádzka ružovou záhradou.
Smrť Barryho Fairbrothera prebudí spiacu sopku, ktorá sa už dlho v každom obyvateľovi chystá vybuchnúť. Kým niektorí sú jeho smrťou zdrvení, iní sa pod maskou smútku radujú a robia plány ako zaujať jeho miesto v mestskom zastupiteľstve.

V Prázdnom mieste Rowlingová opäť ukázala, že je pani spisovateľka a po sérií Herry Potter, nám má stále čo ukázať.
V príbehu o Pagforde dokázala neskutočné veci. Dokázala znázorniť životy obyvateľov mesta a ich charaktery tak detailne, až máte pocit, akoby tí ľudia boli skutoční a vy ich dokonca poznáte. Nehovoriac o tom, ako zvládla prepojenie medzi nimi. Najviac si to uvedomíte, keď Barryho smrť ovplyvní aj ľudí, ktorí ho nepoznajú a ani nikdy nevideli. Všetko so všetkým perfektne súviselo.

Na začiatku som mala s knihou menšie problémy. Nevedela som sa s dejom stotožniť. Čakala som stále nejaké veľké zápletky a akciu, a čo ja viem, čo ešte. Pochopiteľne, že nič také som nedostala. Keď som si uvedomila, že sa toho ani nedočkám, začala som knihu vnímať úplne inak. Odosobnila som sa od toho, že niečo očakávam a zamerala som viac na samotné postavy a ich osobnosti. V tú chvíľu ma to okamžite vtiahlo a nútilo ma to sa nad mnohými vecami zamyslieť. V príbehu sa objavuje veľa postáv, s ktorými sa musíme zoznámiť a pochopiť ich vzťahy medzi sebou. Prekvapujúco som s týmto nemala problém. Všetko nám autorka dávkovala postupne a vzťahy sa pomaly ale isto dotvárali.

Ako som už spomínala, Rowlingová spravila precíznu prácu, čo sa týka osobností postáv. Každá postava bola iná a výnimočná. Najväčším ťahákom a hlavnou ingredienciou, prečo vás príbeh vtiahne a nepustí, je autentičnosť. Všetko, či už to dobré alebo zlé, je napísané bez obalov. Žiadna cenzúra a problémy ako šikana, domáce násilie, drogy, sex a všetko, čo je v bežnom živote tabu, tu autorka priblíži a ukáže v pravom svetle. V niektorých situáciach mi liezol až mráz po chrbte. Takáto autentičnosť, je silným faktorom nie len Rowlingovej, ale aj ostatných anglických a vôbec európskych spisovateľov, ktorých som mala možnosť čítať.

Začiatok knihy bol pomalý a postupne s odhaľovaním nových skutočností príbeh začal gradovať. I keď to bolo viacmenej rozprávanie o malomeštiackom živote, bez väčších dejových zvratov a napätých situácií, koniec knihy  ma totálne zamrazil a odrovnal. Veľmi kruté a veľmi smutné, cez to všetko si uvedomíte, že život je raz taký, a presne takto to naozaj chodí.

Dlho som rozmýšľala ako knihu ohodnotiť. Na začiatku som myslela, že to ani nedočítam a keď bol koniec, chcela som ešte viac. Nakoniec som sa rozhodla pre 4*. Kniha Prázdne miesta, nie je kniha pre každého. Naozaj, ak máte radi jednoduchšie knihy, alebo knihy bohaté na dej, určite to nie je pre vás to pravé orechové. Naopak, náročnejší čitateľ si príde určite na svoje.
Prvý raz pri čítaní ma napadlo, že možno by bolo lepšie takýto príbeh vidieť ako seriál, než o tom čítať. Presne som si to vedela predstaviť. Keď tak nad tým premýšľam, neviem, či sa niečo také aj nechystá ;) 



Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Knihu si môžete zakúpiť priamo TU

4 komentáre:

  1. Rozhodne to vyzerá lákavo už len kvôli menu autorky 8) Je to niečo iné ako HP, takže rada by som sa k tomu raz dostala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. "Veľmi, veľmi rozporuplná kniha. Buď si ju zamilujete, alebo ju odsúdite. Nič medzi tým neexistuje." ..tím si vlastně vystihla celou knížku !:D další recenze skoro netřeba. Naprosto souhlasím

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) Ďakujem...inak sa to opísať ani nedalo ;)

      Odstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...