júna 19, 2013

RC: OHEŇ (Sara B. Elfgrenová, Mats Strandberg)

Anotácia: V Engelsforse bude poriadne horúco!
Vyvolené majú nastúpiť do druhého ročníka gymnázia. Celé letné prázdniny tŕpli v očakávaní ďalšieho kroku zo strany démonov. Hrozba však príde z miesta, ktoré by im nenapadlo ani vo sne. Je čoraz očividnejšie, že v Engelsforse sa deje čosi veľmi, veľmi zlé. Minulosť sa prelína s budúcnosťou. Živí stretávajú mŕtvych. Vyvolené sú čoraz zomknutejšie a opäť sa presviedčajú, že mágia neuľaví nešťastnej láske ani nezhojí zlomené srdce.

Oheň je druhé pokračovanie perfektnej knihy Kruh, od dvojice švédskych autorov.
Už pár dní, od kedy som knihu prečítala, uvažujem ako napísať recenziu tak, aby som sa stále neopakovala a bola trocha kreatívna, ale nedokážem vymyslieť nič, čím knihu vystihnúť a neopakovať sa.
Mám namysli idealizmus a nadnesenosť niektorých autorov. Oheň, našťastie nie je ten prípad.

Najväčším ťažným koňom tejto série nie je ani tak dej, ( i keď, ten nie je vôbec zlý) ale dobré pútavé čítanie a hlavne uveriteľnosť. Neviem, či Elfgrenová a Stranberg stavil zámerne na túto kartu a písali neuveriteľne otvorene, alebo je to prosto štýl písania švédskych a vôbec európskych autorov. V každom prípade, urobili dobre. Život nie ľahký ani dokonalý. Nikto z nás nie je. A preto, keď sa začítate do knihy, kde hlavné postavy majú rovnaké problémy ako vy a ľudia z vašeho okolia, máte možnosť sa nad veľa vecami zamyslieť a mnohé si uvedomiť.
Touto cestou by sa mali uberať viacerí autori a nie všetko nadnášať, alebo sa závažným témam vyhýbať. Keď budú pred tým zatvárať oči, nič to nezmení na tom, že existujú

Oheň, je príbeh o mladých vyvolených čarodejniciach, ktoré sa snažia zabrániť apokalypse, a pritom sa musia popasovať s katastrofami vo svojom osobnom živote a tiež, niektoré aj medzi sebou. Tým, že vyvolené sa už viac líšiť ani nemôžu, je dej zaujímavejší a môžeme tak nahliadnuť do rôznych životných osudov ľudí a ich  problémov. Verím, že mnoho čitateliek sa aspoň v jednej z vyvolených našlo, alebo spoznalo v nich niekoho zo svojho okolia a tým pádom mali možnosť sa/ich spoznať a pochopiť.
I keď to nie je skvost literatúry a asi sa to nezapíše medzi literárnu špičku o ktorej sa budú na školách učiť deti po celom svete, ale určite to nie je kniha ktorá vám nič nedá.

Aby som nehovorila len o technickej stránke, teraz niečo k deju. Dievčatá, tak ako aj v predchádzajúcom diely, pátrajú po odpovediach ako sa popasovať s prichádzajúcou apokalypsou. Tá, ale nie je jediná, s ktorou sa budú musieť popasovať. Budú mať čo dočinenia s Radou a jej nekompromisné zákony a kruté tresty, ale tá najväčšia výzva pred ktorou stoja, sa skrýva v súkromnom živote každej z vyvolených. 
Nebudem tu rozpitvávať jednotlivé charaktery dievčat, pretože by to bolo na dlho. Každá je výnimočná, výborne spracovaná a všetky som si okamžite obľúbila. Predsa len, by som jednej  venovala viac priestoru. V prvej knihe som Ide nevenovala veľa pozornosti. Protivná, sebavedomá baba, ktorá nemá rada nikoho, len seba. (Aby som jej nekrivdila...okrem seba má rada aj svoju tajnú lásku, G.) Tak ju autori vykreslili, a presne tak, som ju aj vnímala. Rozhodne, nepatrila  medzi moje obľúbenkyne. V Ohni bola taká tiež, ale predsa bolo na nej niečo iné. Dostala v knihe viac priestoru a ani neviem ako, pomaly som si ju obľúbila. Svojim  spôsobom mi prišla veľmi zaujímavá, a aj keď mala v živote vždy všetko, nikdy nebola šťastná a jej život bol len prázdny obal.

Kniha je naozaj hrubá a pri tom nedostatku času, ktorý mám, mi trvalo trocha dlhšie než som ju prečítala. Pri tej hrúbke, by ste čakali veľa akcie, ale tá podstatná časť prišla až na úplnom konci. Nemôžem však povedať, že by boli v knihe hluché a nudné miesta. Tak ako som už spomínala vyššie, tým ako reálne bola kniha písaná, sa aj zo zdanlivo nudných častí, kde si jedna z  postáv umýva zuby, môže stať zaujímavé a napínavé čítanie. Veď, čo ak by si náhodou zabudla ústa vypláchnuť. Čo potom?! ;)

Čo sa týka konca, bola som naozaj v šoku. Čakala som straty na životoch. Už z predchádzajúceho dielu mi bolo jasné, že tejto oblasti sa autori vôbec nestránia, ale prečo si to schytala práve tá osoba, je mi záhadou a úprimne ľúto. Dúfam, že sa to ešte nejako vyrieši. Tiež chcem vyzdvihnúť fakt, že som naozaj nedokázala predvídať, čo, kto, kedy, kde a ako. A to ma naozaj bavilo. Poznáte ten pocit, keď ste si istý, že viete kto je vrah a nakoniec ste totálne vyvedení z omylu. Ja ho milujem. Škoda, že sa mi to stáva tak málo. Tu, ale prekvapenie bolo a veľké. Najväčším prekvapením pre mňa bolo asi zistenie, že to bude mať ešte tretí diel. :D Ja som si naozaj celý čas myslela, že čítam ukončenie príbehu a ono sa to stále nie a nie vyriešiť. Teraz už chápem prečo. :)

Mimochodom, tretia časť nevyšla ani v originále a ja pevne verím, že sa aj my dočkáme od Fortuna Libri slovenského vydania. Týmto by som sa chcela vydavateľstvu Fortuna Libri, ktoré má túto skvelú sériu  na svedomí, pekne poďakovať za poskytnutie výtlačku. 
Výborná kniha a nemôžem hodnotiť inak ako plný počet 5*.

2 komentáre:

  1. Super recenzia, na Oheň som veľmi zvedavá, lebo Kruh sa mi dosť páčil :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ;) Ja som si túto sériu zamilovala hneď od začiatku. Už sa neviem dočkať tretieho dielu, ale to sa asi ešte načakám, keďže ešte nie je ani v originále :( .

      Odstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...