decembra 31, 2011

Archiv ( Victoria Schwab)

Archiv
1. diel

Anotácia: Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.

Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.
Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbyl.


Knihy by sa nemali posudzovať podľa obalu, aj sa to väčšinou snažím dodržiavať, ale nedá mi nespomenúť obálku Archívu. Podľa mňa je parádna a určite zohrala veľkú rolu na tom, že som si knihu všimla. Potom prišlo na rad prečítanie anotácie a bolo mi jasné, že túto knihu si raz musím prečítať. A tak mi neostávalo nič iné, len čakať na české vydanie.

Po prečítaní anotácie som nabrala dojem, že pravdepodobne pôjde o dystópiu, a tak som bola logicky na začiatku knihy trocha zmätená. Čakala som nový svet, a tak mi trocha trvalo, kým som si uvedomila, že to žiadna dystópia nie je. Musím povedať, že to tak bolo nakoniec aj lepšie a kniha tým bola ešte o kúsok zaujímavejšia, než keby je to opačne.

Jedno sa knihe musí určite nechať. Jednoznačne, patrí medzi jednu z mála kníh, ktoré ma dokázali v poslednej dobe zaujať svojou originalitou. Námet knihy je jedinečný a tým núti čitateľa pokračovať v čítaní stále ďalej a dozvedať sa viac podrobností, aj keď sa práve nenachádzate v knihe na zrovna napínavej časti.
Áno, začiatok knihy bol trochu pomalší, ale mne to vôbec nevadilo. Aspoň som sa mala čas v príbehu poriadne zorientovať a zoznámiť sa s ním.
Predsa len, som mala v hlave milión otázok. Čo je to ten Archív? Čo je to História? Ako sa tam Histórie dostávajú? Prečo sa budia?... Bolo toho naozaj dosť, a keby sa mi k tomu zamieša aj komplikovaný dej, asi by som bola stratená.
Takže, to čo sa niekomu mohlo zdať ako nudné, mne pasovalo. Dej knihy postupne gradoval a koniec knihy som zhltla na jeden nádych. 

Mac, okrem toho, že bola dobrou správkyňou, mala aj dobrú intuíciu. Natrafila na záhadnú vraždu,  ktorá sa stala v jej novom bydlisku a snažila sa vypátrať pravdu. Prečo nikto o nej nič nevedel, a ten kto vedel, prečo o nej nechcel hovoriť? Lenže, z obyčajného pátrania po pravde, sa stalo niečo o veľa viac akčnejšie a nebezpečnejšie, ako Mac čakala.
Musím sa priznať, že ma tá záhada okolo toho tajomstva pohltila a spolu s Mackenzie som nedočkavo pátrala, kto za tým stojí. Podozrievala som asi každého, ale konečný výsledok ma tak ,či tak, prekvapil. Trochu ma zaskočilo, že na to ako bola v niektorých veciach Mac prezieravá, tak na odpoveď po ktorej pátrala, prišla trochu neskoro. Než na to prišla, ja som to už tušila, a iba som čakala, kým mi to potvrdí.

Ako som už spomínala, Mac bola bystrá, ale okrem toho nijak nevynikala. Nechápte ma zle. Bola fajn, ale nemala v sebe nič extra, čo by ju odlíšilo od iných hlavných hrdiniek. Bola nebojácna, nechcela od nikoho pomôcť, do všetkého strkala nos, no proste, klasika.
Čo by to bolo za YA, keby sa tam neobjavila aj nejaká tá romanca. Mac sa vo svojom novom bydlisku zoznámi so zaujímavým a trochu záhadným chlapcom Wesleym. Wes bol rovnaký prípad ako Mac. Bol fajn, ale to je asi tak všetko. Rovnaká klasika, nič nové, čo by tu už nebolo. Chýbal mu potrebný šmrc, aby som z neho bola hotová. Ale predpoklady na to mal. Bol sebavedomý a mal dobrý zmysel pre humor. Nie je ešte stratený prípad a možno sa v pokračovaní z neho niečo vykľuje. Priznám sa, že možno mu ubrala na pôvabe aj moja podozrievavosť. Ako som už spomínala, pri riešený záhady som podozrievala asi každého a Wes sa medzi podozrivými objavoval dosť často. Bola som nekompromisná :D.

Táto kniha mala svoje nedostatky, ale určite stojí za pozornosť. Ja som si ju užila a zhltla na dvakrát. Jej spracovanie možno náročnejších čitateľov plne neuspokojí, ale originálny námet to vynahradí. Archívu som strhla jednu hviezdičku, len za tie nevýrazné postavy. Inak, z mojej strany spokojnosť.
Ak ste premýšľali, či si Archiv prečítať, odpoveď znie, určite choďte do toho. 

Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...