apríla 13, 2012

Recenzia: SKÔR NEŽ ZOMRIEM (Jenny Downham)

Anotácia: Každý z nás vie, že raz zomrie. Lenže v šestnástich to nečaká nikto. 
Smrteľne chorej Tesse Scottovej zostáva iba niekoľko mesiacov života a ona sa rozhodne prežiť ich absolútne naplno. Nechce byť ukrátená o nič, čo život ponúka jej zdravým rovesníkom. Číslo jeden na jej zozname je sex. A začať chce dnes večer. 
Splniť si túžbu nebýva ľahké a zakaždým je tu riziko, že namiesto radosti zažijeme rozčarovanie. A niekedy si nás šťastie vystriehne vo chvíli, keď ho najmenej čakáme. 
Tento nevšedný román o neskrotnej túžbe žiť a milovať tvárou v tvár vlastnej smrti je vášnivou oslavou života.


Toto nebude ani tak recenzia, ale článok na zamyslenie sa. Vlastne, ako aj samotná kniha.

Môj názor: Tí, čo ste čítali článok k Ty proti mne, tiež od autorky Jenny Downham, ktorý som zverejnila pred pár dňami, už isto poznáte môj názor na autorku a jej štýl písania vo všeobecnosti. Toto dielo nebolo výnimkou a len mi môj názor potvrdilo. Aj keď musím uznať, že Skôr než zomriem sa mi páčilo o čosi viac.

Tento príbeh je tak silný a neviem si predstaviť, že by jediného človeka nezobral za srdce. Každý jeden, kto knihu číta, je nútený sa zmyslieť nad sebou a svojim životom a prehodnotiť všetky svoje priority, čo je v živote naozaj dôležité. Láska, rodina, zdravie, priatelia a ľudia, ktorých máte radi a ktorí majú radi vás. Možno vám to znie ako klišé, ale ruku na srdce. Skúste si predstaviť, len na chvíľu, že vám ostáva pár dní života. Čo by ste chceli ešte urobiť? S kým by ste ten čas chceli stráviť? Urobili ste v živote všetko, čo ste chceli?
No vidíte. Je toho toľko, čo by ste chceli a viete, že by sa to nedalo stihnúť a to ste si to len predstavili. Čo majú povedať takí, ktorým sa to naozaj stalo. Ako napríklad hlavnej hrdinke Tesse.

Tessa je ešte len pubertiačka, ale už si v živote prežila vyše trápenia, ako ktokoľvek z nás. Narozdiel od ostatných dievčat v jej veku, ktoré premýšľajú o tom čo si obliecť na seba, ako sa učešú, alebo ktorý chlapec sa im bude páčiť zrovna dnes, ona musí myslieť na to, či sa ráno ešte zobudí.
Tessa sa však len tak ľahko nevzdáva a rozhodne sa nechystá ešte opustiť svojich blízkych. Napíše si zoznam vecí, čo chce v živote ešte zažiť a je toho naozaj dosť, takže má čo robiť. Pomáha jej v tom najlepšia kamarátka a otca tým privádza do šialenstva, pretože sú to naozaj extrémne želania. Od prvého sexu, cez drogy, až ku sláve.
Na tejto ceste plnej dobrodružstiev, Tessa zažije aj niečo, čo na zozname nemala. Zaľúbi sa. 
Adam, chlapec od susedov, sa stane jej najväčšou oporou na sklonku života.
Aj keď sa jej život končí a ona môže odrátavať minúty, ktoré jej ešte ostávajú, ale ona je naozaj šťastná.

Uznajte sami. Nikto z nás, by niečo podobné nechcel zažiť. Bohužiaľ, je to realita a podobný osud postihne mnoho ľudí. Najsmutnejšie sú však prípady, keď takáto choroba postihne deti a mladých, ktorí majú ešte celý život pred sebou. Teraz sa žiada len jedna, jediná otázka. Ako je možné, že v dnešnom svete, v dvadsiatom prvom storočí, kde svet zaplavujú všemožné stroje a nástroje, ešte neexistuje liek na najhoršiu chorobu, ktorá ročne zahubí také množstvo ľudí? Rakovina. Jedno z najstrašideľnejších slov, aké vám doktor môže oznámiť.

V tejto knihe sa mi na rozdiel od Ty proti mne páčil krásny a jednoduchý koniec. Stále mám však problém s tým, ako autorka opisuje rôzne situácie. Mne sa v niektorých miestach žiadalo trochu viac citu a emócií.
Celkovo kniha na mňa pôsobila príjemne a dobre sa čítala. Ale už som rada, že som ju dočítala a môžem sa pustiť do niečoho menej depresívneho a najlepšie, ak to bude nejaké fantasy, lebo už mám dosť tejto krutej reality, ktorá je všade okolo. Po týchto dvoch knihách od Jenny Downham, som si opäť uvedomila, aká krutá je realita, ale život je krásne žiť, lebo aj v tých najťažších časoch, môže prísť niečo krásne.

Moje hodnotenie: Ak ste ju nečítali, určite si ju treba prečítať. Kniha má nie len krásny a smutný dej, ale taktiež  vám do života niečo prinesie. Ponaučenie, že nič netrvá večne a nemožno všetko brať ako samozrejmosť. Dávam 4*. Nie je to plný počet, ale to len preto, že je pár vecí, ktoré mi vadia, ale to už proste patrí ku knihám od Jenny Downham. 


A na záver, už len malá informácia. Podľa tejto knihy sa v Británií natočil film. 
Má názov Now is Good a zahrá si v ňom hlavnú úlohu Dakota Fanning.  Na film sa môžeme tešiť už čoskoro. Premiéru má mať 25.5.2012. 
Ja si film určite nenechám ujsť a rozhodne naň pôjdem do kina.
A čo vy?

Tu ešte malá ochutnávka s už spomínaného filmu.

2 komentáre:

  1. no :D na ten film určite pôjdem aj ja :D na konci som revala jak malé decko, aj keď bolo jasné, že čo sa stane :D a s tými emóciami súhlasim. Skrátka nič... herec, čo hra Adama je sexy :DDD a milujem Dakotu, je skvelá herečka na svoj vek, aj keĎ bola malé decurko tak hrala úžasne ":D preto sa mi do roly Tessy nehodí, keĎže tá nemá žiadne pocity, zatiaľ čo Dakota to tak emociálne hraje, že už pri trailery som sa mala chuť rozplakaŤ :DDDD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Z obsadením Dakoty ako hlavnej hrdinky som viac než spokojná. Jednak preto, lebo je to skvelá herečka a jednak preto, ako si spomínala, vnesie do tej knihy veľa emócií, ktoré som v knihe postrádala. Celkovo na ten film sa moc moc tešííím.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...