marca 16, 2013

RECENZIA: Milion sluncí (Beth Revis)

Anotácia: Celé UNIVERSUM je jedna velká lež. Když se to jeho obyvatelé dozvěděli, rozpoutal se chaos.

Jsou to už tři měsíce, co Amy odpojili. Kam se podívá, všude stěny, už tři měsíce. Syn se ujal velení lodi a rozhodl se skoncovat s Phydusem a přestat svým lidem lhát. Jenže ani on nezná celou pravdu, a když spolu s Amy začínají zjišťovat, co všechno jim zatím zůstalo utajeno, je jasné, že před sebou mají dlouhou cestu, na níž si každý krok musí tvrdě vybojovat. Jak to bude dál s Lodí mezi hvězdami?

Domov....

Jedno obyčajné slovo s takým obrovským a dôležitým významom. Nie nadarmo sa hovorí, "všade dobre doma najlepšie". Domov neznamená zákonite miesto, kde sme vyrastali ale miesto, kde sa cítime byť doma a bezpečne. Miesto, na ktoré sa vždy radi vraciame a nikto vám ho nevezme. Každý si pod tým predstaví odlišné miesto, ale jedno máme spoločné,...vždy je to na planéte Zem.
Zem, nekonečne veľa možností pre život, stačí si len vybrať a ísť. Ale čo ak tie možností neexistujú a vy poznáte len niekoľko m² a všetko je obmedzené stenami? Vtedy existuje len jeden variant slova domov.

Milion sluncí je neuvertiľná kniha, ktorá vás núti  zamyslieť sa nad svojím životom bez toho, aby ste o tom čo i len tušili. Ponúka vám toľko otázok a momentov, kedy sa musíte zamyslieť nad tým ako by ste sa zachovali v danej situácií vy. Pre mňa osobne je predstava života na uzavretom priestore odkiaľ nie je úniku naprosto desivá.

Amy bravúrne zvláda život, ktorý je pre ňu ako zajatie. Ocitla sa v malom súkromnom svete Universa, kde nič nie je také ako poznala na Zemi. Ľudia tam žijú v obrovskej nevedomosti a ona sa im snaží pomôcť, ale ako pomôcť tomu, kto o to nestojí? Je to ako vrátiť sa v čase o pár stoviek rokov dozadu a povedať ľuďom o elektrine. Ťažko by si to vedeli predstaviť.
Amy to na lodi nemá vôbec ľahké. Považujú ju tam za zrúdičku a vôbec nikto nedokáže pochopiť, čo prežíva. Jediní, ktorí by jej mohli pomôcť sú jej rodičia, ale tí sú stále zmrazení. Odolá Amy pokušeniu rozmraziť ich a skončiť svoje trápenie, alebo sa vzchopí a postará sa o seba sama?
V tomto probléme jej nedokáže pomôcť ani Syn, ktorý je jej najväčšou oporou. Teraz má dosť svojich problémov, keď zobral na seba funkciu Otca.

Syn sa od predchádzajúce dielu poriadne zmenil a to myslím v dobrom. Stal sa z neho muž, ktorý zobral na seba veľké bremeno a zodpovednosť a to sa ukázalo aj na jeho sebavedomom vystupovaní. Bol spravodlivý a dobrý, ale ako sa vraví, "za dobrotu na žobrotu". Musel sa popasovať s nespočetne veľa prekážkami. Ľudia sa mu obrátili chrbtom a popritom musel zvládať technické záležitosti lodi, či osobné problémy, nehovoriac o Orionovi, ktorý robí problémy aj keď je zmrazený.

Kniha sa mi páčila rozhodne viac ako prvý diel, ktorý bol taktiež vynikajúci. Viac napätia, viac zvratov, pri ktorých ste nemali čas sa nudiť. Ako uviedla autorka v poďakovaní, že knihu musela niekoľkokrát prepisovať, knihe len prospelo. Bolo to o úroveň lepšie napísané ako Naprieč vesmírom (Loď mezi hvězdami). I keď som prvý diel  čítala v slovenčine a druhý v češtine, keďže u nás sa to rozhodli stopnúť, nemyslím si, že by to bolo pre mňa rušivé. Je pravda, že niektoré výrazy tam boli  zmenené ako Syn, chucpe, či Universum, ale na to som si rýchlo zvykla a v konečnom dôsledku to bolo možno aj lepšie.
Ani teraz ma neprestával udivovať život a prostredie na Universu. Autorka si vymyslela krásny príbeh a vyťažila z neho maximum. To ako dokázala opísať mentalitu a správanie ľudí na Universu v porovnaní s Amy, bolo úžasné. Skoro ako keby niečo také prežila. Najviac ma potešil vzťah medzi Amy a Synom. Bolo super, že autorka sa nesnažila silou-mocou vytvoriť milostný príbeh len pre to, aby tam bol. Ide na to pomaly a o to je to krajšie. Dodáva to na dôveryhodnosti, aspoň ja som im to určite uverila.

Príbeh ma uchopil a nepustil. Jeden zvrat striedal druhý a ja som len obracala strany, ako sa s tým postavy vysporiadajú. Nehovoriac o tom, že o prekvapenia tam nebola núdza a nič som netušila dopredu. Keď som už niečo tušila, nakoniec ma to aj tak prekvapilo.Čo vám budem hovoriť,...bolo to jednoducho dobré.
Malé upozornenie. Príliš si tam neobľubujte vedľajšie postavy. Neurobte takú istú chybu ako ja. Autorka sa vôbec nebála zbavovať postáv a vždy, keď som si niekoho obľúbila, bol odrazu fuč. :)

Zhrnula by som to tak, že to bolo výborné a určite si túto vesmírnu jazdu ešte párkrát zopakujem. A teraz hlavne potrebujem pokračovanie, lebo ten koniec bol šialený. Takéto konce mi nerobia dobre. Je to totiž dosť veľký zaberák na psychiku. Ešteže je pokračovanie k dispozícií a nemusím na to čakať niekoľko mesiacov. Takže, všetci rýchlo SEM a knihu si kúpiť a potom povinne prečítať. Neoľutujete! ;)
Albatros media ďakujem za tento skvelý výtlačok a hlavne za to, že Cooboo túto užasnú sériu vydalo celú. Je fajn, keď niekto vie oceniť čo je dobré.