mája 28, 2015

RC: ELUSION - Claudia Gabelová & Cheryl Klamová

Elusion je kniha o virtuálnom svete, do ktorého sa chodia ľudia odreagovať, pretože ten skutočný je zničený.

Nápad s virtuálnym svetom Elusion je super. Škoda len, že to malo veľa nedostatkov a nejasností.

Začnem s tým najdôležitejším, ktorý ma iritoval celú knihu. Hlavnou zápletkou v knihe bolo nájsť dôkazy na vyvrátenie alebo opačne, na potvrdenie klebiet, že Elusion je návyková a nebezpečná pre zdravie ľudí.
Ja som nepochopila čo na tom stále riešia? Samozrejme, že je návyková. Či už má v sebe škodlivé látky alebo nie.
Už dnes sú ľudia závislí na mobiloch, video hrách. Sociálne siete sú smŕŕŕť! A oni idú riešiť, či virtuálna realita, do ktorej sa ľudia chodia skovať pred svojimi problémami, nie je návyková? Všetci vo voľnom čase  nerobia nič iné, iba sú v Elusion.
Zdá sa, že toto nikoho netrápi. Regan si ide stále to svoje, že musí za každú cenu obhájiť celoživotné dielo jej otca. On by predsa nevytvoril niečo, čo je škodlivé. Ale všetky fakty svedčia o opaku.

Nie som žiaden počítačový odborník ani programátor, takže k tým technickým veciam, ktoré sa tam spomínali sa neviem vyjadriť. Ale aj ja ako totálny lajk som mala pocit, že mi tam stále niečo nesedí. Neviem čo, ale bolo to tam. Jednoducho, nebolo to dotiahnuté do detailov a pôsobilo to nevierohodne. Nemyslím si, že existuje šanca, aby sa Elusion v takejto podobe mohla niekedy ocitnúť na trhu v našom, či ktoromkoľvek inom svete budúcnosti.

Čo sa týka ostatného vymysleného prostredia, to už bolo lepšie. Znečistené prostredie, kyslíkové masky, osobné karty. To nie je zas až taká ďaleká nereálna budúcnosť.

Čo príbeh? Odhliadnuc od tej hlúposti s návykom a bezpečnosťou? Elusion naprogramoval Reganin otec, ale ten počas tragickej nehody zomrel. Elusion a spoločnosť ktorá ju vydáva, riadi teraz Reganin najlepší kamarát Patrick. Všetko je v najlepšom poriadku, až kým sa neobjaví Josh. Ten presvedčí aj zarytú zástankyňu Regan, že Elusion nie je taká ako si myslí.
A tu sa začína celý humbuk. Regan už neverí nikomu, ani svojmu kamarátovi Patrickovi, ktorý sa správal ako totálny hňup hneď od začiatku.
Pátranie po pravde naberalo rýchly spád. Len nie dosť rýchly, aby ma niečo dokázalo prekvapiť. Bolo to natoľko predvídateľné, že ste si veľa vecí mohli domyslieť skôr, ako na to prišli hlavní hrdinovia.

YAdultka bez zaľúbencov? To ste už videli? Nie? Ani neuvidíte. Ani v tomto príde sme sa nevyhli klasickému klišé s ľúbostným trojuholníkom. Najlepší kamarát je zamilovaný do svojej kamarátky a tá si vyberie niekoho, koho pozná len týždeň. "Aké nečakané a také originálne". :) Aspoň, že Regan vedela čo chce a nerobila okolo toho drámu typu - "ja ich mám rada oboch" alebo  "koho si mám vybrať?".
Regan a Josh boli fajn dvojica. Nepadla som z nich na zadok, ale fungovalo to medzi nimi. Regan bola niekedy trochu naivná, to je fakt. Nebol to našťastie ten otravný prípad.
Zato Patrick, ten bol nesympatický od začiatku. Autorka vynaložila veľkú snahu, aby ho vykreslila ako dokonalého. Múdri, pekný, milý a všetky ostatné dobré vlastnosti, až to bolo prehnané. Ja som z neho mala opačný dojem. Otravný, všetečný, majetnícky frajírek, čo môže všetko.

Záver bol na celej knihe asi najzaujímavejší. Všetko začalo do seba zapadať a vyjasňovať sa. Veľa vecí už bolo jasných v priebehu čítania. Koniec nám iba doplnil detaily. Na záver býva zvykom, že sa tam stane niečo šokujúce, čo by nás malo navnadiť na pokračovanie. Nanešťastie, sa veľké prekvapenia neudiali. O strhujúcom a napínavom závere nemôže byť reč. Koniec však ostal otvorený a nejakým spôsobom mi stále vŕta v hlave.

Kniha mala jedno veľké plus, že sa veľmi dobre a rýchlo čítala. I keď zápletky neboli najdokonalejšie, stále ma to vedelo upútať. Necítila som potrebu knihu odložiť a venovať sa niečomu inému.
Elusion nepatrí medzi najlepšie príbehy aké som kedy čítala, ale nebol zlý. Bolo to celkom dobré a viem si predstaviť, že si kniha nájde svojich verných fanúšikov. Napriek všetkej mojej kritike si rada prečítam aj pokračovanie. Som zvedavá, ako to nakoniec dopadne.

Spoločnosti Albatros media ďakujem za poskytnutie knihy. Ak máte o Elusion záujem, môžete si ju kúpiť TU.

Anotácia ku knihe: Chcete žiť v bezproblémovom svete, kde sa splní každé vaše prianie? Chcete mať možnosť vybrať si ľubovoľné miesto na Zemi či vo Vesmíre a v okamihu sa tam ocitnúť? Chcete zabudnúť na svoj reálny život a robiť, čokoľvek chcete? V tom prípade vitajte v Elusion – v dokonalom virtuálnom svete. 

Regan bola vždy veľkou zástankyňou Elusion, ešte aby nie – jej otec tento nový svet naprogramoval a jej najlepší kamarát Patrick teraz riadi firmu, ktorá túto snovú virtuálnu realitu vydáva. Avšak od otcovej nečakanej smrti do Elusion nevstúpila. Navyše sa začínajú šíriť zvesti, že celý program nie je taký bezpečný, ako tvrdia oficiálni predstavitelia firmy. A tvrdenia o jej nebezpečnosti prichádzajú aj z veľmi dôveryhodných zdrojov – napríklad od Josha, absolventa vojenskej akadémie a skvelého programátora. Regan sa pustí do vlastného vyšetrovania a postupne odhaľuje spletitú sieť lží a tajomstiev. A zistí, že bude musieť voliť medzi láskou a vernosťou… a jej rozhodnutie ovplyvní životy miliónov ľudí.

4 komentáre:

  1. Ja som Elusion nečítala ale nikdy ma to nelákalo. A teraz už duplovane. A v poslednej dobe keď je dáka kniha od dvoch autorov tak sa mi to nepáčilo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež nemám dobré skúsenosti s dvoma autormi jednej knihy. Ale páčila sa mi séria Božský bastard. Tú napísali dve autorky a bolo to super. ;)

      Odstrániť
  2. Achjo, proč ty knížky zní tak dobře, a pak dojde na milostnou zápletku... :D Ale co čekat, žejo. Někdo to má asi radši než já. Ale povedená recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. Tak v týchto YA príbehoch tá milostná zápletka sa proste pýta. Keby mám tak o 10 rokov menej, aj ja by som bola možno nadšená z každej love story, ale žiaľ nie som. :)
      Ale na druhej strane, ak sa nájde nejaký dobre napísaný sexi hrdina čo mi nedá spať, potom aj taká "starenka" ako ja ide do kolien :)

      Odstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...