decembra 31, 2011

50 odtieňov (E. L. James)

1. diel
50 odtieňov sivej

Anotácia: Keď študentka literatúry Anastasia Steele spoznáva na pohovore mladého biznismena Christiana Greya, vidí v ňom krásneho, bezchybného a rešpektovaného muža. Sama ostáva prekvapená túžbou, ktorú v nej prebúdza a napriek vlastnej neskúsenosti, či azda práve vďaka nej sa rozhodne prijať jeho ponuku na prácu. Grey je nezávislý, záhadný a sám pripustí, že po nej túži - avšak za určitých podmienok. 

Keď Ana pochopí, aké podmienky má Christian na mysli, začína váhať. I napriek obrovskému úspechu v biznise, bohatstvu a milujúcej rodine sa Grey zmieta v tieni vlastných démonov a potrebe ovládať iných. Keď sa však plne ponoria do spoločnej telesnej aféry, Ana sa rozhodne preskúmať svoje vlastné temné túžby. 


To ako vááááážne? Naozaj mám opísať túto knihu?

Keď k nám prišlo to šialenstvo z názvom Päťdesiat odtieňov sivej a všetci sa z toho išli zblázniť, mňa táto mánia akosi nezasiahla. Vo všeobecnosti nemám v obľube čítať červenú knižnicu. Už som pár takých kníh zdolala, ale neprirástlo mi to k srdcu. Sex je fajn, ale čítať o tom 300 strán mi príde dosť nudné, v tomto prípade dokonca 600 strán, preto som sa knihe vyhýbala. Ale osud to chcel inak, a aj ja som absolvovala túto povinnú jazdu. Ako my povedala moja blogérska kolegyňa Judit, "stala sa z teba žena" :) Veľa ľudí sa ma pýtalo na môj názor na knihu, a keďže som ju nečítala, nevedela som k nej nič povedať, tak som sa do toho pustila.

Prvé kapitoly ma hneď zaujali. Zoznamovali sme sa s príbehom, postavami a tým myslím Christiana a všetko to začínalo tak nevinne. Na chvíľu som si dovolila zabudnúť do akej kategórie kniha spadá. Veľmi sa mi páčila scéna, keď sa Ana stretla po prvýkrát s Christianom a robila s ním interview, na tom som sa dobre pobavila.
Ak som si na chvíľu dovolila zabudnúť aký druh knihy čítam, bola som rýchlo vyvedená z omylu. Príbeh začínal naberať na intenzite spoznávania sa dvoch hlavných hrdinov.
Christian bol môj miláčik hneď od začiatku, ale priznám sa, že som naozaj netušila aký divoch sa z neho nakoniec vyvinie. No čo, chlapi s takým kukučom a charizmou aká bola opisovaná v knihe, si môžu dovoliť všetko a každá im padne k nohám. Christian je zložitá osobnosť, ale keď sa mu dostanete pod kožu zistíte, že je vlastne veľmi otvorený a priamy, len si treba spočítate dve a dve. Ako keby nestačila jeho neodolateľnosť, on musí byť zahalený ešte kopou tajomstiev, ktoré ma privádzali do šialenstva, keď som sa ich pokúšala rozlúsknuť. Som zvedavá, či aspoň jedna moja teória bude správna. Na to si ale musím počkať do ďalšieho dielu.

Ana...čo som komu spravila! Už dlho som sa nestretla s takou hlúpou naivkou. Ako mi tá len liezla na nervy. Vidno, že to je len vymyslený príbeh, lebo neverím, že by si takúto nemožnú husičku všimol taký energický muž ako Christian.
Nech som sa snažila akokoľvek vžiť do jej situácie, nedokázala som sa stotožniť a pochopiť jej správanie. Jej myšlienky vôbec nekorešpondovali s jej činmi. A tá jej vnútorná bohyňa! Ak ešte raz budem niekde vidieť alebo počuť toto slovné spojenie, si vlasy vytrhám. Škoda, že som si nezapisovala koľkokrát sa to v knihe vyskytlo, ale určite to bolo viac, než je prijateľné. Obávam sa, že ma to čaká aj v ďalších dieloch. Vnútornej bohyni tiež mohlo hravo konkurovať Anine červenanie a neustále kúsanie do pier. Aspoň si nemusí dávať botox. Určite už ich má z toľkého kúsania ako Jessica Rabbit.

Zabudnime na Anu, a pozrime sa na knihu ako takú. Päťdesiat odtieňov sivej sa mi čítali veľmi dobre, na to, že to patrí ku knihám, ktoré neobľubujem. Ťažko sa mi ju odkladalo, i keď bol dej viacmenej o tom istom. Pripadalo mi to, akoby sa dej točil stále v kruhu - tie isté situácie, len v inom prostredí, aj dialógy stále tie isté, len s inými slovami. Keby tam nie sú všetky zbytočnosti, tak by bola kniha polovičná, a možno aj lepšia. Vlastne, ani neviem pomenovať to, čo ma na knihe zaujalo, len viem, že ma kniha niečím získala a ja som si ju užila. 
Čo sa mi však nepáčilo, bolo veľa pravopisných chýb. Bežne sa stáva, že sa v knihe vyskytnú nejaké chyby a preklepy. Nikto predsa nie je neomylný, aj ja mám v tomto článku určite nejaké, ale keď už ich je moc, začnete si to všímať a ruší vás to.

Chceli ste vedieť, čo na ňu hovorím?
V konečnom výsledku som rada, že ste ma do knihy viacmenej donútili. Užila som si ju a rozhodne si prečítam aj ostatné diely. Veľmi som zvedavá, čo za tajomstvá to skrýva ten neodolateľný Christian Grey a ako to nakoniec medzi nimi dvoma dopadne.
Či by som ju doporučila? 
Rozhodne, to nie je kniha pre každého. Určite by som ju nedala čítať mladším ročníkom, alebo takým, čo sa červenajú už pri vyslovení slova sex. Na tom je postavená celá kniha a rátajte s tým, že ho tam bude naozaj veľa. Tým akčnejším a odvážnym by sa mohla páčiť.
Na GR som ju ohodnotila 4*. Možno to nie je celkom objektívne, vzhľadom na jednoduchosť knihy, ale mne sa páčila, tak prečo nie.



Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Ak máte chuť si trochu okoreniť večery, knihu si môžete zakúpiť TU.
Aby som nezabudla...ak náhodou neviete, tak táto odvážna kniha bude aj v podobe filmu. Som zvedavá ako sa im to podarí, keďže to nie je veľmi materiál na bežný film.

2. diel
50 odtieňov temnoty

Anotácia: Po tom, čo Anastasia Steelová na vlastnej koži pocíti, aké temné sú tajomstvá Christiana Greya, opúšťa ho. Napriek všetkému, čo sa medzi nimi stalo, na neho stále nemôže zabudnúť. Keď jej Christian predloží novú zmluvu, neodolá a vracia sa k mužovi, ktorého miluje. Postupne odhaľuje všetky tajomstvá a zisťuje, že jeho päťdesiat odtieňov sivej je temnejších, než si kedy dokázala predstaviť. A zatiaľ čo Christian bojuje so svojimi démonmi, Ana musí urobiť najdôležitejšie rozhodnutie vo svojom živote

Nie je žiadnym tajomstvom, že som sa tejto sérií vyhýbala ako čert krížu, ale som úprimne rada, že ste ma svojimi neustálymi dotazmi donútili po knihe siahnuť.
Prvý diel bol zaujímavý, ale po prečítaní 50 odtieňov temnoty môžem s istotou povedať, že chtiac či nechtiac, aj mne sa táto séria dostala pod kožu, a tak ako aj väčšinu čitateľov si ma podmanila.

Veľkú zásluhu na tom má, že kniha nespadá do kategórie zlých druhých dielov. Práve naopak. 50 odtieňov temnoty bolo ešte lepšie ako jej predchodca. Pevne verím, že to bude v takomto duchu pokračovať aj naďalej.

V tomto diely autorka trochu (ale naozaj len trochu) odbočila od erotickej tematiky a zamerala sa viac na samotný príbeh knihy. Upriamila sa hlavne na Christiana a jeho minulosť, nie len v osobnom, ale aj v milostnom živote. Mne osobne tým úplne ulahodila, pretože som počas prvého dielu neustále premýšľala nad tým, čo je ten Christian zač a aké tajomstvá to pred nami ukrýva. Odpovede na svoje otázky som dostala a ešte aj niečo naviac.
Obdivujem odvahu autorky upustiť od živočíšneho a divokého pojatia sexu a staviť na romantickú strunu. Určite mala veľa fanúšičiek najmä kvôli tomu originálnemu nápadu a chutiam Christiana Greya, ale ruku na srdce dievčatá...aj nežný Christian ma niečo do seba, však?

Vzťah Any a Christiana, si za ten krátky čas čo sú spolu, prešiel naozaj mnohými podobami a skúškami. I keď je naozaj pekné, že sa dvaja ľudia môžu takto milovať, ja som sa stále akosi nedokázala s ich vzťahom stotožniť. Príde mi až moc neuveriteľný a hlavne mi k sebe vôbec nepasujú. Viem, že v knihách a filmoch je všetko prifarbené, ale toto bolo až príliš. V prvom rade Ana. To dievča sa mi znepáčilo už na začiatku a ťažko sa mi cez to dostáva. Je pravda, že už sa trochu spamätala a mám pocit akoby trochu dospela, lenže jej stále nerozumiem a nepáči sa mi jej správanie voči Christianovi v niektorých momentoch. Zato, v prípade pani R., som jej 100% fandila.
Christian...ach Christian! Ak niekde existuješ, som tu a čakám na teba.
Pardon, nechala som sa jemne uniesť. :D Pán veľký magnát Grey, je naozaj zaujímavá postava (milujem ho). Všetky tie jeho odtiene ho robia na jednej strane neodolateľným a na druhej strašne krehkým, že máte chuť zobrať ho do náručia a chrániť ho pred celým svetom a starať sa o neho pokiaľ sa z toho všetkého nedostane.
Ťažko sa mi to hovorí, ale aj p. Grey mal pár nedostatkov. Viem, že je nechutne bohatý ale kupovať si čo sa mu zachce a kedy sa mu zachce, to teraz nehovorím o čokoládkach, ale o autách , domoch a spoločnostiach, mi príde trochu utiahnuté za vlasy. Možno sa v tom nevyznám, nie som miliardárka, a pravdepodobne ani nikdy nebudem, ale takéto plytvanie peňazí, len kvôli jednej osobe, ktorú chcete mať pod kontrolou, je hlúposť a nemyslím si, že by to taký, ktorý na to má, niekedy urobil. Aj keby malo ísť o samotnú Afroditu. Tiež to je ustavične kontrolovanie. Ja by som sa z toho zbláznila. Rozumiem, že taký je a nemôže si pomôcť, ale čo je moc, to je moc.

Keďže sa nám v knihe začal odohrávať celkom zaujímavý dej, dostali tam priestor aj iné postavy ako hlavné. Bývala subka tam dobre rozvírila hladinu a udržiavala v knihe napätie, či pani Robinsonová, ktorá tam síce nebola často, ale každý jej výstup stál za to a tie chvíle, kedy sa v knihe objavila, som zbožňovala. Dokonca aj Taylor, zamestnanec Christiana, si zaslúži spomenúť, pretože je neodmysliteľnou súčasťou príbehu a perfektne zapadne do tej podivnej domácnosti u Any a Christiana. Vôbec mi nebude vadiť ak dostane ešte viac priestoru.

Koniec knihy bol opäť zaujímavý, a tak ako aj minule, vás necháva v napätí ako to bude pokračovať ďalej. Už sa nesmierne teším na pokračovanie a na to, ako sa na dva dni zavriem v izbe a nepohnem ani prstom, jedine ak tak pri obracaní stránky.
50 odtieňov temnoty bolo rozhodne lepšie ako prvý diel, ale stále to nebolo dokonalé na plný počet hviezdičiek. Zatiaľ sú to 4* a možno pokračovanie to napraví.
Spoločnosti Albatros media ďakujem za skvelú knihu. Kto je zvedavý ako pokračujú Ana s Christianom knihu si môžete zakúpiť TU a tiež nezabúdajte, že už je dostupný aj posledný diel so série -  Päťdesiat odtieňov slobody.

PS: Určite vám nemusím hovoriť, že kniha 50 odtieňov sivej sa chystá na filmové plátna, ale zaujíma ma otázka, ako sa vám páči výber hercov? Christian - Charlie Hunnam  a Anastasia - Dakota Johnson. S ňou by som sa vedela zmieriť, ale on...Prosím nech ho poriadne upravia, lebo to, ako vypadá teraz, okolo Christiana Greya ani nešlo.

3. diel
50 odtieňov slobody
Anotácia: Keď Anastasia Steelová prvý raz stretla mladého úspešného podnikateľa Christiana Greya, netušila, ako veľmi jej to zmení život... 
Od začiatku vedela, že vzťah s jej Tieňom nebude prechádzka ružovou záhradou. Christianov životný štýl jej nikdy nebol blízky, no musí sa ho naučiť žiť spolu s ním, a to bez toho, aby stratila vlastnú tvár, integritu a nezávislosť. Christian zas musí prekonať svoju posadnutosť kontrolou a vyrovnať sa so svojimi vnútornými démonmi. 
Teraz, keď sú konečne spolu, zažívajú nekonečnú lásku, vášeň a vzájomnú blízkosť a otvára sa pred nimi svet nekonečných možností. Zdá sa, že im nič nechýba. Náhle však zasiahne osud a pred Annou ožívajú jej najhoršie nočné mory

Záverečný diel série o despotickom, kontrolou posadnutom a nechutne bohatom Christianovi Greyovi a mladučkej naivnej Anastásií ma sklamal.

Toto sklamanie nezapríčinila ani tak, samotná kniha, ako moje asi prehnané očakávania. Záverečný diel si v podstate držal štandard ostatných kníh, ale ja som trochu dúfala v strhujúce finále, tak ako sa patrí a dostal sa mi pravý opak. Nerada to hovorím, ale podľa mňa, je to najslabší diel.

Už od samého začiatku, kedy sa ocitáme na medových týždňoch, to ide z kopca. Spojenie medové týždne a Christian Grey, mi privodia veľa divokých predstáv a zvrhlostí od výmyslu sveta. Tu sa mohla autorka naplno vybúriť a vôbec by som jej to nemala za zlé, ale ja som sa trošku nudila a pravdu povediac som sa tešila, kedy sa už konečne vrátia domov do reality a konečne sa začne niečo diať.

Čakala som a čakala a stále nič. Ja viem, že je to erotický román a v týchto prípadoch je tu ústredným motívom sex, ale keďže má kniha vyše 600 strán, mala by byť tá erotika doplnená aj o nejaký dej. Autorka sa o to pokúšala, ale bohužiaľ samá nuda. Dokonca, už ani tie erotické časti neboli také zaujímavé ako predtým. Až na niektoré výnimky, to bolo dookola to isté. Ana bola hotová už len z toho, že sa k nej Christian priblížil.
Tiež ma rozčuľoval sex v najdivnejších situáciach. Sex na verejných miestach, kde hrozí, že vás niekto uvidí, je adrenalín, sex s hračkami je vzrušujúci, sex na uzmierenie je náruživý, ale povedzte mi, o čom je sex, keď sa na niekoho naštvete a potrebujete si to s ním vydiskutovať a namiesto toho sa s ním vyspíte a všetko je zrazu ok? Takýto sex mi pripadal nanajvýš rozčuľujúci.
Aj tie hádky stále o tom istom. Buď bola problém pani R., alebo despotický Christian. Dobre vedela aký je, že nemá všetkých päť pohromade, ale aj tak ho stále provokovala, a potom sa uráža. A vôbec, ten ich vzťah, to je kapitola sama o sebe. Takýto vzťah môže naozaj fungovať len v knihe, inak si neviem predstaviť, že by si toto nechala nejaká žena robiť dobrovoľne. Čítala som už mnoho sci-fi, či fantasy kníh, ale táto, aj keď sa do žiadnej kategórie nezaraďuje, je podľa mňa najnereálnejšia kniha, akú som kedy čítala. ;)

Koniec druhého dielu ma nechal v očakávaní, že sa v tejto záverečnej časti začnú diať zaujímavé veci a Anastásiin bývalí šéf tam spraví riadny rozruch. Autorka nám síce servírovala omrvinky, ktoré akože mali rozprúdiť atmosféru, ale bolo toho veľmi málo a na môj vkus, až príliš dlho otáľala s poriadnou akciou. Namiesto toho vypĺňala prázdne miesta zbytočnými a hlavne rovnakými momentami, ktoré sme už čítali x-krát. Keď už nakoniec prišlo to veľké vyvrcholenie a išlo do tuhého, strašne som sa potešila, ale moja radosť však netrvala dlho, pretože, celá tá "akcia" skončila skôr ako sa to začalo. 500 strán s tým autorka čakala, tak si myslím, že tomu mohla venovať trochu času.

A TEN EPILÓG! Neuveriteľné, prehnané, presladené a takto by som mohla pokračovať ešte dlho. Naozaj si to mohla odpustiť a radšej to zakončiť po vyriešení problémov a nechať na každého fantázií, aby si už domyslel, ako ich životy pokračovali ďalej. Lebo to, čo nám prichystala autorka, ako keby bolo úplne o niekom inom.

Ako by som to zhodnotila? Po toľkej kritike asi čakáte niečo zlé, ale asi vás prekvapím. Túto sériu mám rada a v hodnoteniach som ju vždy brala trocha s rezervou. Každý jeden diel by sa dal takto skritizovať, ak by sme to išli extra posudzovať, ale ja riešim to, ako sa mi  to čítalo a či som pri tom nezaspávala. Aj keď tam boli nudné miesta a veľa vecí ma tam rozčuľovalo, napriek tomu sa mi to čítalo dobre, i keď ma to nenútilo otáčať stránky ako v predchádzajúcich dieloch. Viac, než samotný príbeh ma pri čítaní rozčuľovalo nespočetné množstvo chýb. :(
Takže hodnotím 3*. Najslabší príbeh, sex už nebol to čo kedysi, a tiež si myslím, že im manželstvo vôbec nesedelo. Ak ste prečítali prvé dve, určite sa pustite aj do tohto. Nič tým nepokazíte a bolo by škoda nezistiť, ak to s nimi nakoniec celé dopadne a ukončiť to skôr, než spoznáte všetky Christianové odtiene.

P.S.:  Som silno zvedavá na film. BTW Jamie Dornan môže byť veľmi zaujímavý Christian.
Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Knihu si môžete zakúpiť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...