decembra 29, 2011

Sedem kráľovstiev - Kristin Cashore

3. diel
Iskrivá
Anotácia: Vo svete, v ktorom sa len zopár ľudí vyznačuje mimoriadnou schopnosťou známou ako obdarenie, umožnilo kráľovi Leckovi jeho obdarenie klamať tak, že mu každý bez výnimky veril. Keď sa Bitterblue stala vo veku desať rokov kráľovnou, myslela si, že vražda jej otca navždy ukončila jeho násilnícky a neľudský vplyv na celú spoločnosť.
Mýlila sa.
Netrpezlivo očakávané pokračovanie bestsellerov podľa denníka New York Times, ktoré na Slovensku vyšli pod názvom Výnimočná a Ohnivá, je dokonca ešte viac „zúrivé, vznetlivé, no miestami aj zádumčivé,“ a plné romantiky.
Osemnásťročná kráľovná Bitterblue má pocit, že jej radcovia sa ju snažia príliš ochraňovať pred celým svetom, a tak začne podnikať tajné výlety z hradu. Sama a v prevlečení sa túla nočnými ulicami svojho mesta a riskuje nielen vlastný život, ale aj svoje srdce.
Iskrivú si obľúbite aj bez toho, aby ste si predtým prečítali Výnimočnú a Ohnivú. No ak ste ich nečítali, nebudete sa vedieť dočkať, kedy
tak budete môcť urobiť.


Kristine Cashore. To je to meno, ktoré spôsobilo moju závislosť na sérií o siedmich kráľovstvách a bez pochýb patrí jednej z mojich najobľúbenejších autoriek.
Po prečítaní prvej knihy a pomerne hrubej, (ktorú som mimochodom prečítala za jeden večer) som si povedala super. Po prečítaní druhej, ešte hrubšej, som si povedala BOMBAa po prečítaní tretej a najhrubšej, som si povedala, to nie je možné! Táto autorka je neuveriteľná.

Séria Sedem kráľovstiev obsahuje tri diely a každý je samostatný, s ukončeným príbehom. Preto sa každý diel dá čítať bez toho, aby ste si prečítali predchádzajúci. Ale to neodporúčam, pretože by ste sa tak ukrátili o jedinečný čitateľský zážitok. I keď sú to samostatne písané príbehy, stretávame sa tam s postavami z predošlých príbehov.
Keďže som čítala všetky tri knihy, nemala som žiaden problém, sa okamžite vžiť do deja a zorientovať sa v ťažkom živote toho podivného sveta, v ktorom sa dej odohráva.

Kráľovná Bitterblue, ústredná postava tejto knihy, je mladé dievča, ktoré muselo prevziať vládu po svojom krutom otcovi a postaviť kráľovstvo opäť na nohy. Bitterblue a ani jej otec, neboli pre mňa neznámou, keďže som sa z ich osudmi stretla v prvom a z časti aj druhom diely.
Ako mladá kráľovná to nemala vôbec ľahké. Jej otec totiž napáchal viac škôd, ako mohlo jedno kráľovstvo zvládnuť. Kráľ Leck, už bol niekoľko rokov mŕtvy, ale všade vládol chaos a nedôvera, akoby tu stále bol.
Bitterblue už mala dosť toho, že jej nikto nechcel povedať pravdu o tom, čo sa naozaj deje a tak sa vydala pátrať na vlastnú päsť, aby vedela ako má správne vládnuť a pomáhať ľuďom. Čo však videla a zistila, bolo ešte omnoho horšie ako si predstavovala.

Tento diel bol vo veľkej miere o zlej politike, v ktorej nemožno veriť ani vlastnému tieňu. Romantiku by ste tu len ťažko hľadali, aj keď sa tam nejaké tie slabé náznaky, sem - tam objavili a aj o tie sa väčšinou postarali, dobre známi, Katsa a Po z  prvého dielu.
Bolo príjemným spestrením, že sa v knihe objavovali známe postavy. Aspoň som si zaspomínala na ich príbehy a videla som, ako pokračujú ďalej. Trocha romantiky si užije aj Bitterblue, ale to nebudem prezrádzať :) Len nečakajte žiaden, Rómeo a Júlia príbeh.

Kniha má 608 strán a ani na jednej som sa nenudila. Žiadne hluché miesta, akcia a napätie, ktoré číha z každej strany mi nedovoľovalo odložiť knihu. Možno aj preto, som ju prečítala neskutočne rýchlo a teraz si búcham hlavu o stenu, prečo som to spravila a nevychutnávala si ju dlhšie.
Neviem, ako to Kristin robí, že dokáže tak neskutočne pútavo písať, ale verím, že keby si v jej podaní prečítam aj telefónny zoznam, bolo by to fascinujúce.
Nie som fanúšikom zdĺhavých opisov v knihách, ale táto autorka dokáže neskutočne do detailov opísať každý jeden moment a pri tom čitateľa neunudiť, práve naopak, ešte viac vás to pohltí. Veľkým plusom bolo, že kniha nie je predvídateľná a každý jeden dejový zvrat je šokujúci a udržuje tak čitateľa v napätí, až do samého konca.
Takouto chválou by som mohla pokračovať ešte dĺĺĺĺho, ale nechcem sa už opakovať. Napíšem už len, že ISKRIVÚ a ostatné diely z  tejto série, si MUSÍTE PREČÍTAŤ!
Mimochodom videli ste tú obálku? Dokonalá!!!

Moje hodnotenie: Ak by som mala hodnotiť od 1 po 5, bolo by to 7. Keďže na GR je maximum 5*, tak som dala ako inak, plný počet.


2. diel
Ohnivá
Anotácia: Udržať si trón, zatiaľ čo vzbúrení lordi na severe i na juhu kujú plány a cvičia vojská, aby ho oň pripravili. Hory a lesy sú plné zvedov, zlodejov a darebákov každého druhu. Toto je svet, v ktorom žije Vatra. Ako posledná žijúca ľudská obluda dostala do vienka divoký a neodolateľný výzor a vlasy farby ohňa. Ľudia ju buď obdivujú, alebo nenávidia. Hoci má jedinečnú schopnosť ovládať ich myšlienky, z duše odmieta prezrádzať tajomstvá nevinných ľudí. Najmä, keď ich má sama vyše práva. Jedného dňa po ňu príde princ Brigan, aby ju odprevadil do Kráľovho Mesta. Kráľovská rodina ju prosí, aby pomohla odhaliť sprisahanie proti trónu. Ďaleko od domova si Vatra začne uvedomovať, že je v jej silách oveľa viac, ako si dovtedy myslela. Jej mimoriadne schopnosti by mohli zachrániť celé kráľovstvo. To by sa však musela prestať báť, že sa z nej stane rovnaká obluda, ako bol jej otec.


Recenzia:
Po prečítaní Výnimočnej som sa nevedela dočkať druhej knihy od tejto vynikajúcej spisovateľky, ktorá vie tak neskutočne živo a premyslene hodiť myšlienky na papier. Ohnivú som dostala pod stromček (nebolo to žiadne prekvapenie, keďže som o ňu poprosila a dokonca som si ju aj sama zabalila) a teraz môžem s kľudným svedomím povedať, že bol ku mne "Ježiško" tento rok veľmi štedrý a moje čakanie sa mi vyplatilo.
Príbeh sa odohráva v úplne novej krajine a (s výnimkou jednej osoby) s úplne novými postavami. Hlavná hrdinka Vatra (Fire z ang.) je tzv. ľudská obluda, ktorá svojou krásou a vyžarovaním pripravuje mužov o zdravý rozum a ženy podnecuje k žiarlivosti a nenávisti. Vatra vie čítať a ovplyvňovať ľudskú myseľ. Vďaka tejto schopnosti ju kráľ Nash, z Kráľovstva Hvozdov poprosí, aby pricestovala na jeho hrad a pomohla jemu a jeho rodine odhaliť zradcov a sprisahancov, ktorí sa snažia zničiť kráľovstvo na príkazy jeho nepriateľov.


Kým pri Výnimočnej ma dej pohltil okamžite, pri tejto druhej knihe som sa rozbiehala pomaly. Pomaly ale neznamená v tomto prípade nudne. Práve naopak! Charaktery postáv sa mi preto darilo postupne spoznávať a tak mi aj jedna po druhej zaujala miesto v srdci. Každý mal svoju osobitú auru, na ktorej som sa viezla celých 413 strán. Veľmi sa mi páčil postupne vyvíjajúci sa vzťah medzi hlavnými hrdinami, Vatrou a Briganom. Takisto v príbehu nechýbal ľúbostný trojuholník, (ktorého som fanúšik a knihe dodal tú správnu šťavu) pre mňa veľmi krásny a zároveň zvláštny. Nebol totiž o nenávisti a závidení si ako to vo väčšine prípadoch býva, ale naopak o rešpekte, porozumení a vzájomnej úcte.
Triezve uvažovanie, odhodlanie, láska, odvaha, bolesť zo strát a strach z nepoznaného a veľa veľa ďalších vecí, ktoré ma sprevádzali celým príbehom, sa omotali okolo mňa a tak ľahko sa ma nepustia.
Na moje príjemné prekvapenie som tu nenatrafila na žiadnu pubertálnu naivitu zo strany hlavnej hrdinky typu -   ...OMG, si ten najkrajší chalan na svete, či chceš alebo nechceš budem tvoja naveky. A ON vždy chce! - skrátka na to nebol čas. Žiadne zdĺhavé opisy a citové výlevy. Proste akcia stúpala, tajomstvá sa postupne odhaľovali a medzitým všetkým sa stihlo pár ľudí ešte aj zamilovať.
A ako to u mňa býva zvykom, zamilovať som sa stihla aj ja. A v tomto prípade hneď dvakrát. Do Luka, ktorý si ma získal svojou oddanosťou ale aj žiarlivosťou a zdravou tvrdohlavosťou. A do Brigana, pretože bol tým, čím bol a jednou skutočnosťou, ktorú nebudem prezrádzať, si moje srdce získal na plnej čiare!


Takže ak sa ešte rozhodujete, či si knihu zadovážiť alebo nie - vrelo odporúčam!
Knihu si môžete prečítať aj keď ste nečítali prvý diel, pretože sa dejovo odohráva o 30 rokov skôr, a tým pádom na Výnimočnú nenadväzuje. Ale to sa pripravíte o veľmi krásny zážitok!


Moje hodnotenie:  
Vaša Maždga :-D

1. diel
Výnimočná
Anotácia: Dej sa odohráva v krajine, kde sa rodia ľudia so zvláštnou schopnosťou, výnimočným obdarením. Ostatní sa ich boja, pohŕdajú nimi, alebo ich zneužívajú. Hlavná hrdinka románu Katsa bola obdarená schopnosťou, ktorou sama pohŕda. Je výnimočná v zabíjaní. Jej život ovládol strýko Randa, kráľ Middlensu. Mala zaňho vykonávať nekalú prácu, trestať, mučiť alebo zabíjať každého, kto sa mu znepáči. Keď sa prvý raz stretla s princom Poom, ktorý bol obdarený schopnosťou bojovať, nemala ani tušenie, ako sa zmení jej život. Nikdy by jej ani na um nezišlo, že sa stane jeho priateľkou. Nikdy by si ani nepomyslela, že sa dozvie celú pravdu o svojom výnimočnom nadaní, príšernom tajomstve, ktorým by dokázala zničiť všetkých sedem kráľovstiev.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...