júna 23, 2012

Recenzia: CINDER (Marissa Meyer)

Anotácia: Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.

Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet...

No, nie je ta obálka úžasná? Teda, aspoň mne sa strašne páči a to ju obrázok ani zďaleka nevystihuje, aká je v skutočnosti. Viem, kniha sa nemá posudzovať podľa obalu, ale povedzme si na rovinu, obal je veľmi podstatný a veľa krát rozhodujúci faktor, pri kúpe knihy. Ale to som teraz nechcela riešiť. To je len taký malý dotaz. A teraz samotná kniha.

Musím povedať, že som sa knihy dosť obávala. Mala som akú - takú predstavu, o čom to bude a nevedela som si to dobre predstaviť. Anotácia, aj samotný názov Cinder (Cinderella - Popoluška), nám už trochu prezrádza, akým smerom sa bude dej uberať.
To bol hlavný dôvod, prečo som sa obávala. Úbohé chudobné dievča, týrané macochou, ktoré príde zachrániť vysnívaný princ (to doslovne), nie, ďakujem. To už tu bolo toľkokrát a na toľko spôsobov, preto som si myslela, že už sa nedá žiaden vymyslieť. Na moje prekvapenie, ono sa dá. Zvedavosť však zvíťazila nad zdravým rozumom,  všetkými varovnými signálmi a knihu som si kúpila a následne aj prečítala.
Po toľkom skepticizme prišlo milé prekvapenie.

Kniha sa odohráva v ďalekej budúcnosti, kde sú robot, android a kyborg bežne používané slová, ako teraz vysávač, televízor atď. Jednoducho, bežné veci bežného života. Cinder jedno z tých slov nenávidela, pretože bolo jej neodmysliteľnou súčasťou.
Ako malej sa jej stala tragická nehoda, kde prišla o rodičov a skoro aj o svoj život. Lekári ju však zachránili a poškodené časti tela nahradili umelými elektronickým súčiastkami. A tak sa z nej stal kyborg. Z polovice človek, z polovice stroj. Nikto sa jej neopýtal, či s tým súhlasí a teraz s tým musí žiť. Ľudia ju za to odsudzujú a nenávidia.

Stala sa z nej mechanička, ktorá dokáže opraviť všetko, čo dostane do rúk. O zákazky nemá núdzu, tak má o svoj čas postarané a nemusí sa zaťažovať skutočnosťou, že ju nikto nemá rád. Až na pár výnimiek. Jej najlepšia kamarátka je android Iko a z ľudí sa s ňou baví jedine jej nevlastná sestra Pivoňka a aj o tú má čoskoro prísť lebo sa nakazila zákernou, nevyliečiteľnou chorobou, ktorá sužuje celý svet a nedokážu na ňu vymyslieť liek. Ako inak, vina z jej nakazenia padne na Cinder a to len pre to, lebo práve vo chvíli, keď u Pivoňky prepukla choroba, Cinder bola s ňou. Macocha ju za trest pošle do paláca, aby to odčinila a stala sa pokusným králikom na výrobe a testovaní lieku.

Už po prvých stranách, som si povedala, že to bude super. O popoluške, ktorá je kyborg a namiesto vymetania pece, má vášeň v opravovaní pokazených androidov a iných technických záležitostí, som rozhodne ešte nepočula. A tak som čítala ďalej, až som zistila, že neviem prestať. Nie preto, že by som netušila ako to bude pokračovať a ako to skončí, ale som bola zvedavá na samotný priebeh toho celého. Tým, že som celý dej predpokladala, čo je pochopiteľné, keďže kniha mala všetky body a štádia popolušky ( popoluška alias Cinder, princ, macocha, dve sestry, ples atď.), som mala v hlave iba tieto otázky: kedy?, kde? a ako?, k tomu všetkému dôjde.

Prevažne bola kniha písaná z pohľadu Cinder, ale v niektorých momentoch sme mali možnosť nahliadnuť do  súkromia princa alebo bláznivého doktora, ktorý sa pokúšal o nemožné-vymyslieť protilátku. Písane to bolo jednoduchým štýlom a preto sa to ľahko čítalo. Jedine na začiatku, mi trochu trvalo, kým som si zvykla na všetky tie technické vymoženosti, ale potom to už išlo ľahko.
Veľakrát som už spomínala, že nemám rada zdĺhavé a zbytočné opisy a v tejto knihe sa našťastie nevyskytovali. Dokonca nás autorka nezaťažovala ani nadbytočnými myšlienka a seba ľútosťou Cinder, ktoré by sa pri takomto tipe príbehu dali očakávať.
Trošku ma na knihe zamrzelo, že to nebolo ukončené a tak musím čakať na ďalšie diely, aby som sa dozvedela, že Cinder skončí s princom.
Ale človek nikdy nevie. Možno ešte budeme prekvapený a autorka jej nájde iného vyvoleného. Predsa, aj Snehulienka má už lovca, namiesto princa.

Hodnotenie: Určite doporučujem, ak sa chcete pri niečom nenáročnom zrelaxovať. Jediné, čo by som knihe vytkla je, že bola taká predvídateľná, ale to som tušila od začiatku. Preto som dlhšie uvažovala ako ju na GR ohodnotím, ale nakoniec som sa rozhodla pre plný počet. Už len pre ten nápad, si to kniha zaslúži a konečný výsledok sa mi páčil a svedčí o tom aj fakt, že teraz nemám na nič čas a knihu som dokázala prečítať za dva dni. Takže,  5* :-)

Nakoniec trailer. Aj keď nič moc, ale aspoň niečo na priblíženie.