septembra 21, 2012

Recenzia: DARCOVIA (Lissa Priceová)

O knihe Darcovia som nikdy predtým nepočula a tak som nemala od nej žiadne očakávania, čo je v niektorých prípadoch prospešné, ale tejto knihy sa to netýka. Keďže som o knihe nič nevedela, moc sa mi do nej nechcelo. Predsa len, mám doma veľa kníh na ktoré sa teším a sú už osvedčené z predchádzajúcich dielov, ale nejaký vnútorný pocit a hlas mi našepkávali, aby som si ju prečítala. Vďaka Bohu za hlasy v mojej hlave. (Mimochodom, to bol len vtip. Ja nie som blázon. Aspoň myslím) :D
Prvým príjemným prekvapením, bol pohľad na krásnu obálku, na ktorú som sa nevedela vynadívať. Pokračovalo to ďalším a pre nás určite podstatnejším prekvapením, keď som sa pustila do čítania, hneď na začiatku mi bolo jasné, že....waaaau, tá kniha je fakt dobrá.

Príbeh ma vtiahol okamžite na prvých stranách. Bolo to preto, lebo som nemala problém sa orientovať vo svete, alebo dobe v ktorej sa dej odohráva, ako tomu je u iných kníh tohto typu. Nebolo tam ani tak podstatné v akej dobe sa nachádzame a čo sa v tom svete stalo, ale podstatná bola myšlienka samotnej knihy a to ostatné prišlo priebežne s dejom.
Začiatok knihy bol trochu predvídateľný, ale vôbec to nebolo rušivé, práve naopak. Tým, že som už trochu tušila čo sa stane, som nedokázala prestať čítať a chcela som sa čo najskôr k tej scéne dostať.

Hlavná hrdinka Callie, žije na ulici iba so svojim mladším a chorým bratom Tylerom a kamarátom Michaelom. Keďže sú to iba neplnoleté deti bez rodiny alebo poručníkov, nemajú žiadne práva a tak sa musia pred spoločnosťou ukrývať, inak by ich chytili a zavreli do ústavov. Ako a kde teda zohnať peniaze, ktoré nevyhnutne potrebujú na prežitie a hlavne na lieky pre chorého brata? Existuje tu jedna možnosť, o ktorej sa Callie dopočula, ale je to veľmi pochybný obchod. Nemá však na výber a tak sa ocitá v Prvotriednych destináciách, kde sa mladé telá prepožičiavajú starým končiacim, aby si mohli znova užiť mladosť. Podmienkou sú len tri prenájmy a sľubované peniaze sú vaše. Znie to až príliš dobre a jednoduchona to, aby to bola pravda.
V momente, ako Callie vstúpi do Prvotriednych destinácií, sa začne odohrávať to pravé "vzrúšo". Ako sa dalo očakávať, nič nejde podľa plánu, ale už je neskoro vycúvať. Callie si už nebude musieť poradiť len s problémom ohľadne peňazí na prežitie, ale dostane sa priamo do srdca novej a nie dobrej revolúcie.

Myšlienka knihy bola výborne premyslená a všetko to malo rýchly a dynamický spád. Hluché miesta by ste tiež ťažko hľadali . S Callie, ako hlavnou hrdinkou som nikdy nemala problém. Myslela rozumne a nebola žiadne precitlivené dievčatko, ale predsa len sa u nej prejavovali príznaky puberty, ktorým sa nedá vyhnúť. Preto niekedy emócie a impulzívne správanie vyhralo nad rozumom.
Ani v tejto knihe sa nevyhneme dávke romantiky, ľúbostnému trojuholníku a hlavne poriadnej dávke napätia a akcie, ktorá číhala skoro z každej strany. V niektorých momentoch, ma prechádzal až mráz po chrbte.

Pri čítaní takýchto dystopických a postapokalyptických diel, som vždy rada za to v akej dobe žijem a nemusím niečo také prežívať. Potom ma však napadne, že to čo sa stalo v tejto knihe, nie je až tak nereálne a vtedy si človek uvedomí, že niečomu takémuto sa ľudstvo tak, či tak, nevyhne a obávam sa, že o tom už nebudeme čítať v knihách, ale v dennej tlači.

A teraz si to zhrnieme celé: S knihou som maximálne spokojná. Myšlienka originálna - spraviť z mladých ľudí niečo ako avatárov, aby si starý mohli užívať; wau-fuj-zvrátenosť, boli pocity, ktoré som mala pri čítaní. Dej bol zaujímavý, dobre spracovaný, malo to rýchli spád, zaujímavé zápletky, nečakané zvraty, čo je veľmi dôležité a hlavne, príjemne a dobre sa to čítalo.Samozrejme, že je to zásluhou autorky, ale v našom prípade by som pochválila vydavateľstvo Fortuna Libri, za výborný preklad knihy a poskytnutie recenzného výtlačku.

Na záver chcem už len dodať, že knihu hodnotím 5/5* a neviem sa dočkať ďalšieho dielu. Čo sa týka pokračovania, mám dve správy. Dobrú a zlú. Netuším, kedy a či vôbec bude druhý diel, ale ja dúfam, že áno a tá druhá, že séria je len dvojdielna, takže žiaden neverending story :D Ktorá je ta dobrá a tá zlá, si už rozhodnite sami :D
Ešte kratučká ochutnávka v podobe videa