júla 08, 2015

NEVÍTANÍ - Sophie Jordanová

Privítajte Nevítaných, pretože sa s nimi na mojom blogu určite ešte aspoň raz stretnete. Kniha bola a vlastne stále je pre mňa veľkým prekvapením.

Sophie Jordanová nie je medzi čitateľmi žiadny nováčik. U nás je známa najmä vďaka dračej sérií Draki. Tá sa mi v podstate páčila, ale bola jedna z tých chvíľkových. Príjemné čítanie, ale časom na ňu zabudne.
Zato z Nevítaných taký pocit nemám.

Buďme k sebe úprimní. YA knihy už dokážu málokedy ohúriť. Je ich tak moc, že sa pomaly začínajú zlievať do jednej. Samozrejme, záleží od žánru, ale princíp je taký, že viete akým smerom sa bude dej uberať. Nevravím, že sa mi tie knihy nepáčia. Páčia, inak by som ich predsa nečítala, len sú na jedno kopyto.

Text môže obsahovať malinkaté spoilery. 

Z dlhého otupenia tuctovými príbehmi ma prebudili práve Nevítaní. Strašne sa mi zapáčil nápad z vražedným génom a fakt, že som vôbec netušila ako Jordanová túto tému uchopí. Netušila som akým smerom sa bude dej uberať a to ma hrozne bavilo. Jasné, že som niektoré veci tušila, ale to je predsa normálne pri každej knihe. Z veľkej časti za to mohla aj anotácia knihy. Myslím, že je v nej povedané viac než dosť a keď viete čítať medzi riadkami, dá sa všeličo domyslieť. :/
A viete čo ma ešte bavilo? Hlavná hrdinka a tiež ostatné postavy.

Davy je z vplyvnej rodiny a okrem toho, že je odmalička génius na hudbu, je úplne bežné dievča. Lenže žije v dobe, kedy je tiež bežné, že vám diagnostikujú HTS syndróm - vraždiaci gén.
U týchto "nakazených" ľudí sa predpokladá, že budú zlí, násilnícki a vrahovia. Iná možnosť nie je. V momente, kedy HTS zistili Davy, všetci ju odsúdili. HTS=VRAH aj keby ste matka predstavená.
Ako Davy prijala svoju situáciu a ako na to reagovalo okolie, autorka ukočírovala veľmi dobre. Prešla si všetkými fázami smútku, od popierania až po prijatie bez protivných momentov, ktoré by čitateľa akokoľvek rušili či otravovali.

Dej napredoval plynule. Davy musela úplne prestaviť svoje doterajšie fungovanie v spoločnosti a začleniť sa do nového sveta, sveta nevítaných. Ocitne sa v novej škole, kde spozná pár obávaných HTS prenášačov. Ukáže sa, že nie všetci sú až takí hroziví, ako si doteraz myslela. Predsa, ani ona nie je vrah a nikomu nikdy nič neurobila. Vtedy sa vynoria otázky, či sú naozaj všetci prenášači také monštrá? Či sa zlosť niekedy musí prejaviť aj u nej?
Chtiac - nechtiac sa začnú veci akosi zamotávať a ja som hltala stránky jednu za druhou, až kým som neotočila poslednú.

Nie nutne potrebujem v knihe románik hlavných postáv. Ale ak tam je, neurazím sa. Hlavne ak je dobrý. A tu dobrý bol. Keď sa objavil na scéne drsňák Sean, bolo mi hneď jasné, akú rolu mu autorka pridelí.
Strašne som rada, že dobrý príbeh autorka nepokazila láskou na prvý pohľad. Ale vytvorila niečo, čo sa postupne formovalo. Davy sa Seana najprv bála. Strach prešiel do rešpektu a potom kamarátstva. Medzi kamarátstvom a láskou je krehká hranica. Tu opatrne prekročili až na konci knihy. Bolo to milé a prirodzené, žiadne klišé vyznania. Ani v najmenšom sa nečudujem Davy, že mu podľahla. Práve naopak. Čudujem sa, že to trvalo tak dlho. Mne by nedal spávať už pri prvých stretnutiach. :)

Okrem toho, že som sa na záver roztápala z tých dvoch, dosť mi dával zabrať prebiehajúci dej. Z Davy už rozhodne nie je to krehké dievčatko ako na začiatku.
Autorka nebola krutá a knihu zakončila pomerne celistvo. Ale aj tak trocha zabŕdla do toho, na čo sa môžeme tešiť v pokračovaní. Ja som vedela už na začiatku, že si budem chcieť prečítať aj pokračovanie, a ten koniec ma len presvedčil. Už sa ho neviem dočkať.

Ako by som zhodnotila knihu? Len pre istotu, ak by to niekomu ešte nedošlo. Nevítaní sú u mňa vždy vítaní. Zamilovala som si ich.
Ako som už spomínala, myšlienka vražedného génu ma dostala. Poviete si, že niečo také je absurdné, ale ľudia sú schopní hrozných činov aby dosiahli svoje. Nie je nič jednoduchšie, ako niekoho bezdôvodne odsúdiť a zhodiť to na zlý gén, ktorý vraj má. Pritom by si zaslúžili trest tí, čo trestajú a súdia. To je skutočnosť, nie príbeh z knihy. Veď podobný príbeh sa už raz stal. Stačí si spomenúť na holokaust.

Nevítaných vrelo odporúčam všetkým. Ak budete mať cestu okolo kníhkupectva, určite jej venujte pozornosť. Alebo si ju môžete objednať rovno TU.
Za knihu veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros media. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme pokračovania. ;)
Anotácia: Je rok 2021 a v Spojených štátoch amerických sa niekoľkonásobne zvýšil počet vrážd. Čím ďalej tým viac ľudí má totiž tzv. HTS syndróm – ich DNA obsahuje vraždiaci gén. 

Davy je takmer dokonalá študentka prestížnej školy, je krásna, chodí s úžasným chlapcom a je veľmi talentovanou hudobníčkou. Ale jedného dňa sa celý jej perfektný život zosype ako domček z kariet. Do jej domu dorazia zástupcovia vlády a povedia jej, že je nositeľkou, teda že je HTS pozitívna. Vlastní rodičia sa jej začínajú báť, hoci nikdy nikomu neublížila, vyhodia ju zo školy a stratí všetko, čo mala, o čo sa snažila, svoju budúcnosť. 
Nositeľov pribúda a svet, ako ho poznáme, sa mení. Nikto už sa necíti v bezpečí. Ľudia s HTS sa začínajú zatvárať do internačných táborov. Davy má ale nakoniec šťastie, ocitne sa v špeciálnom výcvikovom tábore. Pokiaľ sa to dá považovať za šťastie – čo z nej bude, keď výcvik prežije? Vraždiace monštrum? A dokáže sa ubrániť vlastným génom alebo sa stane vrahyňou?


6 komentárov:

  1. Počet prečítaných negatívnych a pozitívnych recenzií sa práve u mňa vyvážil. Nemusí to byť nakoniec také zlé, ako niektorí čitatelia hovoria. :) Asi sa na knihu predsa len pozriem. Ďakujem :) Pekne spísané.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ďakujem. Myslím, že to tak býva pri väčšine kníh. Niekomu sadne niekomu nie. Vyskúšaj, uvidíš. Ja som neoľutovala ;) Potom daj vedieť :)

      Odstrániť
    2. Ja som ju tiež vychválila :D síce nie až plným počtom ale sú to také lepšie 4.

      Odstrániť
    3. Inak to ani nejde. Dobrá kniha, už sa teším na druhý diel. :)

      Odstrániť
  2. "Príjemné čítanie, ale časom na ňu zabudne" - túto vetu som odjakživa hľadala pri Draki! 8D Tak sa mi séria páčila, no inak ako iné knihy. Nevedela som dojsť čím to je a teraz si to pekne vyjadrila, že to bolo dobré na 1 čítanie a potom sa na sériu zabudne. Presne tak to teraz cítim. Preto sa ani Draki kníh nezbavujem, lebo stále viem ako sa mi páčili pri čítaní, ale mám silný pocit, že viackrát ich už neprečítam 8( Možno si dám re-reading za rok, ak nebudem mať už toľko neprečítaných kníh 8D
    Nevítaní ku mne putujú o 2 týždne, ale k ich čítaniu neviem kedy sa dostanem. No zaujalo ma knižka a téma je fajnová.
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ;) To s Draki mám presne aj pri sérií Dedička. :) Ja mám stále kopu neprečítaných kníh, tak re-reading nehrozí. Priznám sa ale, že uvažujem nad Drahokamami.

      Odstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...