decembra 30, 2011

Akadémia temna - Gabriella Poole

1.diel
Spolok vyvolených
Anotcia: Darkova akadémia nie je obyčajná škola. Cassie Bellová je sirota, no práve jej sa podarilo získať štipendium na tejto elitnej škole. Aké zlovestné tajomstvá ukrývajú bohatí a krásni Vyvolení, spolok študentov, ktorí fakticky riadia školu? Kto je tajomný cudzinec, ktorý sa v noci potuluje po chodbách? A čo sa skutočne stalo pred rokom, keď tu za záhadných okolností zomrela študentka? Vedieť málo je nebezpečné, no vedieť príliš môže zabiť.

Ako už aj z názvu vyplýva,  bude to temný a tajomný príbeh, ktorý sa bude odohrávať medzi múrmi Darkovej akadémie.
Cassie si ihneď po príchode na novú školu všimne, že tam nezapadá. Všade okolo nej sú detská, ktoré sú krásne a oblečené v najdrahších modeloch svetových návrhárov. Ani ona sa za svoj vzhľad nemusí hanbiť, ale je jej jasné, že väčšina z tých detí tu nie je na štipendiu a určite ich rodiny patria medzi bohatú smotánku.
Platí to najmä o skupinke študentov, ktorí si vravia Vyvolení, ako sa Cassie dozvedela od jej novej spolubývajúcej Isabelli. 

Cassie si začína všímať, že pred Vyvolenými majú rešpekt nie len ostatní študenti, ale aj samotní učitelia, až na zakladateľa akadémie, Darka.
Kto sú tí Vyvolení? A prečo všetko, čo s nimi súvisí je zahalené niečim tajomným?
Spolok Vyvolených však nie je jediným tajomným, čo táto škola ponúka. Cassie, sa od svojej spolubývajúcej dozvie, že minulý semester sa tam našlo telo jednej študentky a nikto nevie, čo sa stalo a ako dievča zomrelo.
Čo akadémia skrýva? Majú s tým niečo spoločné Vyvolení?
Cassie sa na to pokúsi prísť a nebude na to sama.

Príbeh sa začína pomaly. Len samí záhadní študenti a mnoho tajomstiev. To sa ale od novej série dá čakať. Až za polovicou knihy sa začne naozaj niečo diať a pomaly, ale isto sa bude objasňovať, kto a čo sú vlastne Vyvolení. Ja som mala od začiatku jeden typ a nakoniec sa ukázalo, že som sa mýlila. Bolo to príjemné prekvapenie, že som opäť po dlhej dobe nevedela, o aké bytosti ide a všetko som sa dozvedala spolu s hlavnou hrdinkou Cassie.
Keď konečne Cassie odhalila ich tajomstvo, zarazilo ma pár vecí. Zistila, že Vyvolení nie sú tak úplne ľudia a vôbec ju to nešokovalo a to isté sa stalo, aj keď to povedala spolubývajúcej a ešte jednému chlapcovi, ktorý jej pomáhal.

Naopak od pomalého začiatku knihy, mi koniec prišiel dosť rýchly. Ani som si poriadne nestihla uvedomiť, čo sa to tam celé deje a už bol koniec. 
Pre tých, ktorí máte radi milostné príbehy, v tejto knihe toho nebolo veľa. Bol tu trochu načrtnutý milostný trojuholník a pusy sme sa dočkali až na úplnom konci. Ale nezúfajte. Mám silné tušenie, že v ďalšom pokračovaní, toho bude určite viac.

Námet príbehu sa mi naozaj pozdával a verím tomu, že táto séria nás ešte milo prekvapí. Aj autorkin štýl písania sa mi páčil a kniha sa mi dobre čítala. Určite na tom mal zásluhu aj dobrý slovenský preklad vydavateľstva FRAGMENT. Ešte chcem pochváliť vydavateľstvo, že zachovalo originálnu obálku knihy, ktorá je podľa mňa skvelá. 

Moje hodnotenie:
Celkovo sa mi kniha páčila a teším sa na ostatné diely. Myslím, že určite stojí za pozornosť. Pre zopár nedostatkov dávam 3* a verím, že ostatné diely už budú lepšie, pretože príbeh na to má.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu FRAGMENT.


2. diel
Nebezepčné putá
Anotácia: Tento semester sa tajuplná Darkova akadémia sťahuje do New Yorku a Casie Bellová už nie je nevinný nováčik. Je silná, odhodlaná a skrýva svoje vlastné tajomstvá. Cassie bola totiž uvedená do sveta Vyvolených a musí sa vyrovnať so svojimi ohromujúcimi schopnosťami, nebezpečným milostným vzťahom a zlovoľným duchom vo svojom vnútri, ktorý si žiada potravu. Keď sa vráti starý nepriateľ a prahne po pomste, Cassie spadne na samotné dno. Zachráni svojich priateľov od strašného osudu, ktorý ich čaká alebo ich zničí, aby spasila samú seba?Kdekoľvek sa objaví Darkova akadémia, tam je smrť veľmi blízko.

Práve pre takéto prípady, akým je aj táto kniha, sa oplatí dávať druhé šance. Po prvom, nie celkom vydarenom diely, toho veľa neočakávate a potom príde prekvapenie. Nebudeme si klamať, všetci predsa vieme, že prví diel, Akadémia temna - Spolok vyvolených, nebolo to najlepšie, čo sme kedy čítali, ale pokračovaniu sa podarilo napraviť sérií reputáciu o úroveň vyššie.Cassie ako nováčik medzi vyvolenými to nemá vôbec ľahké. Okrem skutočnosti, že o to byť vyvolenou vôbec nestála, sa musí zaoberať problémom ako kŕmenie, alebo komunikácia s duchom, ktorý do nej vstúpil pri rituály, či novonadobudnuté schopnosti, ktoré ako sa ukáže, nie sú tak celkom v poriadku. Popri tomto chaose, sa snaží naplno venovať svojmu novému frajerovi a získať si späť dôveru svojho dobrého kamaráta.

Kým v prvom diely bol dej vlečúci sa pomalým tempom, tu to naopak prekvitalo akciou a napätím.
Už vieme, čo sú vyvolení zač a na čo slúži Darkova akadémia, preto mohla autorka naplno využiť svoju fantáziu a konečne spraviť nejakú poriadnu zápletku a dej celkovo . Konečne sa využil potenciál vyvolených a ich schopností, ktoré nám boli skryté, i keď, dalo by sa z toho vyťažiť ešte o niečo viac, ale pevne verím, že si to autorka šetrí na ďalšie diely.

Cassie mi bola v tejto knihe o niečo sympatickejšia ako v predchádzajúcom diely. Nesprávala sa už tak moc ako hlupučké, naivné dievčatko. Dokonca, aj tých romantických chvíľok tam pár bolo, len čo z toho, keď niekto nie je fanúšik toho zaľúbeného páru, tak ako ja. Jednoducho, nemám Ranjita rada. Ten chalanisko sa mi vôbec nepáči, čo je trochu zvláštne, pretože záhadných chlapcov s tajomstvami mám rada, ale on je divný. Stále dúfam, že Ranjit nebude ten pravý a jediný, s ktorým nakoniec Cassie skončí. To by ma naozaj mrzelo.

Moje hodnotenie a pocity z knihy, sú tentokrát dobré. Stále to nie je na plný počet, ale ak to pôjde takto ďalej, každý diel o niečo lepší, je možné, že sa k tomu dopracujem. Preto, ak vás táto séria nezaujala po prečítaní prvej knihy, určite si prečítajte pokračovanie, verte, že zmeníte svoj názor a ak ste ju ani nezačali čítať, je najvyšší čas začať.

Ďakujeme vydavateľstvu FRAGMENT, ktoré má túto zaujímavú sériu na svedomí, za poskytnutie recenzného výtlačku.


3. diel
Rozdelené duše

Anotácia: Tretí diel napínavej tajomnej série. 
Smrť prenasleduje Darkovu akadémiu aj do starobylého mesta Istanbul, kam sa tento semester presťahovala.Štipendistka Cassie Bellová je ohromená krásou mesta, ale nemá čas si ju vychutnávať. Zmieta sa medzi starou láskou a novým vzťahom. Musí si vybrať medzi privilegovaným svetom Vyvolených a oddanosťou k svojim najlepším priateľom. Cassie stojí pred osudovým rozhodnutím, ktoré jej môže zmeniť život raz a navždy. Medzitým sa mestom prikráda vrah a podozrenie môže padnúť na kohokoľvek.... 

Možno je to len mnou, možno tým množstvom kníh, ktoré som čítala a mám s čím porovnávať, možno nebola dobra konštelácia hviezd, pre čítanie tejto knihy a možno je to naozaj v tomto prípade krok späť.

Opäť sa nachádzame v prostredí luxusnej Darkovej akadémie, ktorá sa tentoraz presunula do exotického Istanbulu. Keď si Cassie začala myslieť, že je konečne pokoj a má možnosť začať normálne žiť - "normálne" vrámci Vyvolených - zistí, že jej to zrejme nie je súdené a bude sa musieť znova potýkať so zlom a desivými tajomstvami, ktorých odhalenie vás môže stáť život.

Akadémia, ktorá je každý semester v inej krajine. Na škole tlupa Vyvolených - nadprirodzených stvorení, pred ktorými majú všetci rešpekt a nik nevie, čo sú zač. Každý si tam robí čo chce. A riaditeľ celej školy je najväčšia podivnosť zo všetkých. Prečo by preboha dával niekto svoje dieťa na takúto divnú školu? Už len to stretnutie s riaditeľom, by ma asi odhovorilo a nehovorím ani o  tom, čo všetko sa tam už odohralo. Neviem ako vy, ale mne to celé príde neskutočné a neuveriteľné. Ja viem, je to vymyslený príbeh o bytostiach, ktoré neexistujú. Prečo by som v tom mala hľadať logiku? Ale každý príbeh predsa stojí na nejakom základe. Aj obyčajný príbeh o Červenej čiapočke má svoju logiku. Rozprávajúci vlk všetkých zje -  príde poľovník - rozreže mu bruchu - všetkých zachráni - vlkovi tam nahádže kamene a tie ho nakoniec prevalia do studne. Je to len rozprávka pre deti, ale má to zaujímavý dej, zápletku, napätie, happyend a hlavne pointu, ktorá má zmysel. Nemôžem si pomôcť, ale mne v tejto sérií stále niečo chýba. Pripadá mi to, ako keby mala autorka počas písania zatiahnutú ručnú brzdu a bráni jej to ísť na plný plyn. Neviem sa s vyvolenými a celým prostredím akadémie vžiť. Jednoducho povedané, nerozumiem tomu. Asi som dobre nepochopila, čo sú Vyvolení zač, inak si to neviem vysvetliť.

Cassie sa správa miestami rozumne, miestami nechápem jej správanie. Akoby mala dve tváre a autorka sa nevie rozhodnúť, ktorá Cassie sa jej viac páči. A to teraz nemyslím ducha Cassie, s ktorým pravidelne bojuje, ale jej osobné zmýšľanie.  Najviac ma rozčuľovala v prípade Isabelli, kedy od nej stále očakávala, že zabudne na Jakea, akoby sa nič nestalo a ona sama stále myslela na toho divného Ranjita. Ranjit! To je kapitola sama o sebe. Toho chalana nemám rada už od prvého momentu, kedy sa v sérií objavil. On je tiež jeden z prípadov, keď neviem, kde si ho mám zaradiť. Do akej kategórie. Akoby nemal vlastnú osobnosť. Ničím ma nezaujal. A toto sa mi stalo u viacerých postáv. Pochopila by som to pri vedľajších, ale nie pri hlavných postavách. Vedľajšie sú paradoxne viac zaujímavé ako samotná Cassie a Ranjit. Taká Isabella, Jake či Richard, si ma získali hneď. Aj milostný vzťah Cassie a Ranjita pôsobil umelo a nasilu. V Rozdelených dušiach bola tá výhoda, že sa rozišli a Ranjit sa v knihe skoro vôbec nevyskytoval. Celkom sa mi začalo pozdávať, že Cassie si konečne uvedomila existenciu aj iných chlapcov ako Ranjit, a tak sa nám tu začína črtať dobrý začiatok na milostný trojuholník.

Aby som len nekritizovala, prejdem na to, čo sa mi na tejto sérií páči. Je písaná jednoducho a vecne. Ničím sa tam autorka zbytočne nezdržiava a neobkecáva. Ide priamo k veci. Konkrétne, v Rozdelených dušiach sa mi páčil záver knihy, ktorý bol naozaj prekvapujúci, či priam šokujúci. A tu aj končím s chválou.
Keď som sa do série púšťala, bola som plná očakávaní. Nápad s Vyvolenými ma oslovil a chcela som sa dozvedieť viac. Bohužiaľ, teraz mi to pripadá ako autorkina premrhaná šanca. Asi sa budem opäť opakovať, ale príbeh je veľmi chaotický a ako celok mi nedáva zmysel. Príde mi to, akoby to autorka nemala dopredu vôbec premyslené a príbeh vymýšľala za pochodu. Čo ju napadne to tam dá a nijako nerieši detaily a súvislosti. Veľmi slabo využitý potenciál Vyvolených a ich samotné bytie. I keď sme mali možnosť v tomto diely nazrieť trocha do ich histórie, ani tak som im viac neporozumela. Pri tejto histórií mi napadla jedna myšlienka. Prečo vlastne Vyvolení chodia stále do školy, keď majú v sebe tých starých duchov. Veď oni hádam všetko už musia vedieť a hlavne o tej histórií? Či?

Už to radšej ukončím, lebo aj tak stále točím len o tom istom a idem to zhodnotiť. Druhý diel sa mi páčil zatiaľ najviac a Rozdelené duše poklesli na úroveň prvého dielu, i keď musím uznať, že dejovo to bolo o čosi záživnejšie ako jednotka. Komu by som to doporučila prečítať? Určite tým, čo čítali ostatné diely a zaujali ich. Moje hodnotenie sú 3*. 

Za poskytnutie knihy ďakujeme vydavateľstvu FRAGMENT :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...