decembra 31, 2011

Nadpozemská - Cynthia Hand



1. diel
Nadpozemská
Anotácia: Clara je bytosť s anjelskou krvou. Má poslanie, ktoré sa jej po častiach zjavuje. Musí zachrániť neznámeho chlapca z horiaceho lesa. Netuší však, kto je ten chlapec a prečo ho má zachrániť. Po presťahovaní sa do nového mesta sa Clara zoznámi s Christianom, tajomným chlapcom z vízie. Christian je charizmatický, milý, veľmi pekný, ale má priateľku a tak si Claru sotva všimne. Podarí sa Clare splniť svoju anjelskú úlohu a vyhovieť tak svojej mame? Je Christian skutočne tou pravou láskou alebo len dobrým priateľom? Clara si postupne zvyká v novom prostredí a zároveň objavuje záhadný svet anjelov. Zisťuje, čo všetko ešte o sebe a o ostaných nadpozemských bytostiach nevie – nie všetci sú totiž dobrí... 


V prvom rade by som chcela podotknúť, že táto kniha by sa mala podľa mňa premenovať na "Božskú", pretože by tak lepšie vystihovala moje nadšenie z nej, ale nebudem predbiehať a pôjdem pekne po poriadku.
Nadpozemská je príbeh lásky a osudu, v ktorom sa odohráva boj medzi srdcom a rozumom.  
Aj keď sa kniha venuje anjelskej tématike, do popredia vystupujú hlavne mladí ľudia, ktorí objavujú nové priateľstvá a vzájomné vzťahy v období ich dospievania. Hlavná hrdinka, šestnásťročná Clara Gardnerová, je z časti anjelská bytosť a na Zemi má určité poslanie. To však neznamená, že sa na ňu nevzťahujú "zákony" puberty. Ako správny tínedžer v neznámom prostredí musí čeliť novým spolužiakom, nájsť si priateľov, zapadnúť do prostredia, v ktorom sa ocitla a k tomu všetkému splniť účel, pre ktorý sa tieto nové veci dejú v jej živote.

Clara ako hlavná hrdinka mala čarovnú osobnosť. Veľmi som si ju obľúbila, pretože bola vždy sama sebou, bola vtipná a nerobilo jej problém robiť si žarty aj na svoj vlastný účet. V jej hlave sa odohrávalo všetko jednoducho a pritom nevyznela ako naivná pipka s bellovským syndrómom. Našla si nových priateľov, s ktorými sa zblížila a obľúbila si ich. Nastali chvíle, keď bola zmätená, stratená a nahnevaná na okolnosti, pri ktorých sa správala ako decko ale bola presvedčená, že človek si zaslúži nahnevať sa občas na celý svet, pretože vedela, že v niektorých veciach stále to decko je. Jednoduchá a prostá rovnica dospievajúceho, kde je buď všetko biele alebo čierne a nič medzitým.  A zároveň z nej vyžarovalo toľko sily a elánu, že ste si ju museli zamilovať. A práve táto jednoduchosť robila príbeh veľmi osviežujúcim a ľahko čitateľným, bez zbytočného uvažovania a zavarenia mozgu.
Clara tiež objavuje prvú lásku v podobe sympatického mladého chlapca, a môžem s istotou povedať, že scény, kde sú oni dvaja spolu, boli pre mňa najkrajšie z celej knihy. V sériách o anjeloch býva nadprirodzený hrdina väčšinou muž a nevedomé devy podliehajú jeho kúzlu a záhadným gestám.  Bolo fajn pre zmenu pozorovať mužskú postavu ako človeka z mäsa a kostí,  bez nadprirodzených javov a tajomna, kde sú sympatie, gestá a jeho povaha tým jediným, čo vás na ňom zaujme a dostane tak vaše srdce.
Náznak ľúbostného trojuholníka tu bol zaujímavý tým, že sa Clara nemusela rozhodovať, koho viac ľúbi, ale jej voľba spočívala v boji medzi srdcom a rozumom. Musela si vybrať toho, ktorého ľúbi alebo kto jej bol osudom predurčený. Ale trojuholník tu bol viac menej iba načrtnutý a tak si myslím, že viac priestoru bude mať v pokračovaní série.

Ostatné postavy v tomto románe boli takisto dobre napísané. Páči sa mi, keď v príbehu vystupuje veľa postáv a každá z nich plní svoju dôležitú funkciu a vnesie tak do deja nový smer, ktorým sa potom odvíja. Clara má dve kamarátky, a každá z nich je iná a zároveň jedinečná. V mnohom sú pre Claru veľkou oporou aj napriek tomu, že oni dve sú miestami ako veľké protiklady.
Tiež Clarina mama a jej záhadná minulosť, ktorú sa snaží pred svojimi deťmi zubami nechtami utajiť. Na jednej strane necháva svojej dcére voľnosť a chce aby samostatne uvažovala a rozhodovala o svojom živote, ale zároveň cíti povinnosť zakročiť ako milujúca matka, keď sa jej dieťa ocitne v nebezpečenstve.
Bohužiaľ, čo sa týka vzťahu Clary a jej brata Jeffreyho, ten bol na môj vkus menej rozvinutý. A bohužiaľ preto, lebo z toho mála, čo bolo medzi nimi v knihe sa dalo spozorovať niečo veľmi silné a prepojené, tak je škoda, že nedostali viac príležitostí na nejaké to rozvinutie. Ale môžem aspoň dúfať, že sa to v pokračovaní zmení.

Vedľajší aspekt tejto knihy, ktorý ma doslova uchvátil bola príroda a prostredie, do ktorého bol dej vsunutý. Autorka dokázala opísať nádheru Wyomingu tak, že miestami som sa chcela presunúť na tie konkrétne kopce a svahy a vnímať naživo tú sviežosť a rozmanitosť.
Čo sa týka anjelskej mytológie, tá nebola rozvinutá dopodrobna, ale  to iba preto, lebo ani samotná Clara nemala veľa poznatkov z tejto oblasti, a jediné, čo vedela o svojom pôvode, sa dozvedela od svojej matky.

Knihou som bola nadšená od prvej stránky a tento status sa nevytratil a držal ma počas celého jej čítania. Cynthia Handová má skutočne dar vniesť do príbehu a všetkých jej postáv život, a tak nemáte chuť knihu ani na chvíľu odložiť. V posledných kapitolách bol priestor pre nečakané zvraty a situácie, ktoré otvárajú nové možnosti v pokračovaní a tak chcete rýchlo druhú časť zo série, pretože sa máte na čo tešiť.
Narozdiel od ostatných kníh s anjelskou tématikou, ktoré som mala možnosť prečítať, je Nadpozemská krásna vo svojej jednoduchosti a nenútenosti, otázka náboženstva tu nie je až tak podstatná, a tým sa stáva roztomilou, veľmi ľahko čitateľnou a nezabudnuteľnou.  
V mojej lige sa určite zaradila nad série ako Zavrhnutý, Pád alebo Záblesk a dlho ju budem porovnávať s inými sériami o anjeloch, ktoré si po nej prečítam.

Za poskytnutie tejto skvelej knihy ďakujem spoločnosti Albatros media a vydavateľstvu CooBoo, ktoré tento skvost vydalo. Slovenskú verziu knihy si môžete zakúpiť priamo TU a českú TU.


2. diel
Zasvätená
Anotácia: Clara sa vzoprela svojmu poslaniu a rozhodla sa z horiaceho lesa zachrániť Tuckera. Odhalí však Christianovo tajomstvo: je tiež anjelom. Spojenie medzi Clarou a Christianom sa prehlbuje, ako keby ich k sebe viazalo osudové puto. Clara ale ľúbi Tuckera a rozhodne sa s ním zostať. Situáciu zhoršuje nová vízia, v ktorej sa Clara so svojimi blížnymi ocitá na pohrebe – zúfalo sa snaží zistiť, koho stratí. Je možné zmeniť budúcnosť? Zachrániť toho, kto má zomrieť? Je možné beztrestne odmietnuť splnenie poslania? Dokáže Clara bojovať s Čiernym krídlom, ktorý ju sleduje a zahaľuje svojím nekonečným smútkom? Bude konečne Clara zasvätená do tajomstiev vlastného osudu, dozvie sa od svojej mamy všetko, čo jej zatiaľ bolo zatajované? Clara musí byť statočná – temné sily sú stále nablízku... 


Keďže sa jedná o druhý diel zo série, moja recenzia bude viac menej porovnávanie medzi týmito dvoma knihami. Tiež by som ju neodporúčala čítať tým, ktorí nemajú jednotku za sebou kvôli spoilerom, a celkovo ani začínať čítať bez toho aby ste si prečítali prvý diel.
Nadpozemskú som si doslova zamilovala a mám ju preto prečítanú viac krát, pretože sa mi čítala veľmi ľahko, bola zábavná, romantická, vtipná, dej bol zaujímavý a všeobecne medzi knihami s anjelskou tématikou bola u mňa zaslúžene na prvom mieste.
Z toho dôvodu som bola druhým dielom – Zasvätenou sklamaná, pretože viete ako to už raz býva, keď sa na niečo veľmi moc tešíte... :(

Kniha celkovo bola dobrá, príbeh napredoval, mal zápletku, dejové zvraty, veľa nových postáv a v podstate všetko, čo má pokračovanie mať. V mojom prípade ide viac menej iba o fakt, že som tieto dve časti porovnávala a v mojej „analýze“ dostala Zasvätená menej bodov.

Clara – Tucker (ne)tvoria pár...
V knihe tvoria stále pár, takže čo by som viac chcela, nie?!... To je síce pravda, aj ma to tešilo, ibaže ich vzťah bol doslova nudný. Ich príbeh, spoznávanie jeden druhého, tie nevinné a rozkošné zárodky začínajúcej lásky boli v prvej časti to najkrajšie, čo ma na knihe zaujalo a kvôli čomu som si ju tak obľúbila. V Zasvätenej vystupovali spolu veľmi málo. Pripadalo mi to, akoby autorka týmito krátkymi chvíľami chcela iba čitateľovi zalepiť ústa, aby sa nepovedalo, že im nedala príležitosť byť spolu. Scény, v ktorých sa aj objavovali bok po boku boli plytké a nezáživné. Clara stále niečo tajila, mala svoje dilemy a Tucker bol neustále ponorený v knihách alebo chodieval na tréningy ródea. Až na pár svetlých a „akčných“ scén, ktoré prišli síce až na samotnom konci, ale ďakujme, že vôbec, by som bola normálne radšej, keby boli rozídutí a možno by tak celá tá napodobenina akože fungujúceho vzťahu bola zaujímavejšia.

Kto si a čo si spravila s vtipnou Clarou?
Nemôžem si pomôcť, ale Clara sa jednoducho zmenila a mne sa to vôbec nepáčilo. Predtým bola pre mňa postavou, ktorá sa určitým spôsobom vymykala štandardu naivných šestnástok v novom prostredí na novej strednej škole a svoje problémy zvládala bez zbytočných depresií a zúfalstva. Vedela si robiť žarty sama zo seba a celkovo bola vtipná tak, že si ju človek jednoducho zamiloval. Preto som sa čudovala, kde sa táto Clara z jednotky podela. Je pravda, že v pokračovaní niesla ťarchu z osudu jej rodiny a všetko, čo sa odohrávalo v jej živote a okolí bolo smutné a žalostné, v podstate sa na ňu valil jeden problém za druhým, ale dá sa zachovať charakter postavy aj v takýchto situáciach práve tým, že by to bolo všetko odľahčené jej zábavným vnútrajškom. Ak mám pravdu povedať, celkovo mi liezla na nervy!

Veľa veľa Christiana...
Pre niekoho možno super, pre mňa určite nie. K tomuto iba toľko, že v prvom dieli mi bola jeho postava nesympatická ale nejako som to neriešila, keďže ho skoro vôbec nebolo „vidieť“. V Zasvätenej bol prakticky na každej stránke, a aj keď nerobil nič zlé, niečo mi na ňom strašne nesedelo a jediné, čo som si po celý čas želala bolo, aby sa z neho vykľul nejaký temný démon, ktorého by poslali do pekla na večný odpočinok! Bohužiaľ, moje prosby neboli vyslyšané. :(

Wendy a Angela...
Dve najlepšie Claryne kamarátky, z ktorých som ja osobne mala omnoho radšej Wendy, pretože bola jednoduchá a milá. Clare pomáhala, pretože mala srdce na správnom mieste. Bola proste typ kamarátky, ktorý by ste chceli aj vy.
Angela bola fajn ale už v prvom diely som mala pocit, že keby Clara nebola anjelská bytosť, Angela by o niekoho takého ani nezakopla. V druhej časti sa začala prejavovať jej ambicióznosť, vodcovstvo a nadradenosť vo veľkom štýle, čo spôsobilo, že som jej postavu vďaka týmto veciam mala čoraz menej rada, až sa mi napokon sprotivila. A pritom mi bolo veľmi ľúto práve Wendy, ktorú autorka v druhej časti odstavila do úzadia.

Kniha bola čitateľná, mala novú zápletku a nové postavy, ale všetky tieto plusy neboli pre mňa dostatočné aby vynahradili negatíva, ktoré ma pri čítaní rozptyľovali. Moje celkové hodnotenie je 3*, takže oproti jednotke dosť pokleslo, ale napriek tomu sa veľmi teším na pokračovanie a verím, že tentokrát to bude stáť za to. 
Za knihu ďakujeme skvelej spoločnosti Albatros media. Po kliknutí SEM, si knihu môžete okamžite a výhodne kúpiť. ;)

3. diel
Nespútaná
Anotácia: Posledných pár rokov v sebe skrývalo viac prekvapení, než mohla Clara Gardnerová, ktorej v žilách koluje anjelská krv, vôbec niekedy očakávať – od závratných výšin, do ktorých ju vyniesla prvá láska, až po mučivé chvíle spojené so stratou blízkej osoby. Jedinou vecou, ktorú už dlhšie nemohla popierať, bol fakt, že jej nikdy nebolo súdené viesť normálny život. Odkedy prišla na to, akú významnú úlohu zohráva medzi ostatnými anjelskými bytosťami, bola Clara odhodlaná ochraňovať Tuckera Averyho pred zlom, ktoré ju prenasleduje… Aj za tú cenu, že im to obom zlomí srdce. Clara sa rozhodne opustiť mesto a zamieri späť do Kalifornie – a to isté urobí aj Christian Prescott, neodolateľný chlapec z vízie, ktorá podnietila celú túto cestu. 
Padlý anjel, ktorý na Claru zaútočil, sleduje každý jej pohyb. A nie je jediný… S blížiacim sa bojom proti Čiernym krídlam je Clare čoraz jasnejšie, že musí splniť svoj údel. Ale nezaobíde sa to bez obetí a zrady. Clara si musí raz a navždy vybrať svoj osud.

Opäť jeden záver zaujímavej série a s čistým svedomím môžem povedať, že dôstojný, i keď to malo svoje muchy, ktoré sa nedali prehliadnuť.

Zaujímavosťou a nie veľmi lichotivou na tejto knihe bolo to, že mala zlý začiatok a tiež koniec, ale príbeh medzi tým, bol poriadna jazda o nervy.
Pomalý a nudný začiatok sa dĺĺĺho, dlho vliekol. Nič zaujímave sa tam nedialo. Clara sa zoznamovala so Stanfordom, riešila Jeffreyho, riešila Angelu, riešila svoju aj ich vízie, bola stále s Christianom, a pritom myslela na Tuckera (klasika).
Bolo to také ticho pred búrkou. Clara vedela, že jej a aj jej priateľom hrozí niečo zlé, len nevedela kedy, a kde sa to stane. Aspoň, mala dosť času sa na to pripraviť. Ako vždy stál po jej boku Christian, vo všetkom jej pomáhal a podporoval ju. Ich vzťah sa stále nikam nepohol, aj keď už Clara s Tuckerom nechodí. Tucker tam skoro vôbec nebol a nemôžem povedať, že by mi to vadilo. Po predošlom diely, kedy ho autorka odsunula na druhú koľaj, som si obľúbila Christiana a Tucekr akosi zapadol prachom. Stratil svoje čaro a preto, keď sa tam sem-tam mihol, tie momenty ma nebavili a nepáčilo sa mi ani jeho správanie. 

Na(ne)šťastie konečne prišiel čas vízií. Prvé prišlo na rad Angelino. Myslím, že to jej až taká záhada nebola. Hneď ako sme sa dozvedeli určité okolnosti týkajúce sa jej osoby, mohlo každému dopnúť o čo ide a ako to bude pokračovať. Mne určite. Potom sa to spustilo všetko. Jedna akcia striedala druhú a okamžite ma príbeh vtiahol a nepustil, až kým som neotočila poslednú stranu. Niektoré momenty boli naozaj napínavé a veľa ráz som sa prichytila, že som prestala dýchať. Akcia dobrá, to sa musí nechať. Potešilo ma aj to, že sa veľa vecí vysvetlilo s predchádzajúcich dielov. Najmä, ako Clarina mama všetko vždy vedela dopredu. Zistili sme pravdu o tom záhadnom vtáčikovi, ktorý jej vždy všetko vyštebotal. 
V napínavom tempe to pokračovalo až do konca, ale.... Všetko by to bolo dobré, keby autorka neurobila to najväčšie klišé aké sa dalo spraviť. Viem, že všetci od prvého dielu mali istú predstavu ako sa to skončí, aj si určite želali happy end, ale niekedy je dobré prekvapiť a trocha zamiešať karty. Bol by to určite smutnejší koniec, ale viac nečakaný a originálnejší.
Kvôli tomu, som bola na konci veľmi sklamaná. Po dobrej a akčnej zápletke som takéto presladené vyvrcholenie nečakala a nepáčilo sa mi to.

Hodnotenie knihy bolo pre mňa veľmi náročné. Rozhodne to bolo lepšie ako druhý diel, ale nie tak dobré ako prvý. Nudný začiatok sa nedal prehliadnuť a aj keď zvyšok bol dobrý, ten koniec ma sklamal. Ale na druhej strane si viem predstaviť, že práve takéto zakončenie veľa ľudí poteší. Preto strhávam hviezdičku za začiatok a polovičku hviezdičky za koniec. 3,5*
Za knihu ďakujem spoločnosti Albatros media. Objednať si ju môžete priamo TU na ich stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...